تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - معرفی کتاب رودکی و اسماعیلیه
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
معرفی کتاب رودکی و اسماعیلیه
دوشنبه 27 فروردین 1397 ساعت 10:22 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

شرح حال آثار و بیان روزگار رودکی در سر چشمه های تاریخی و ادبی معلومات کافی موجود است. خود آثار بازمانده از او نیز بیانگر زندگی و فعالیت ادبی اوست. یکی از مسئله های بحث انگیز، که تا به حال به طور مشخص حل نشده است و  در سر چشمه های ادبی و علمی در خصوص آن اختلاف عقیده وجود دارد، این اعتقاد مذهبی استاد ابوعبدالله رودکی می باشد.

ادبیات شناسان ، پیروان مذاهب مختلف، محققان تاریخ ادبیات فارسی و منتقدان آثار رودکی بعضی او را پیرو جریان قرمطیه، بعضی دیگر او را از معتقدان طریقت شیعه اسماعیلی، و بعضی دیگر، به ویژه در سالهای آخر، کوشش می کنند تا او را دور از تمام این عقاید نشان دهند. چنانچه آ. طاهر جانف می نگارد: « او به هیچ یک از تعلیمات دینی رابطه قوی نداشت. نبودن مضمون های دینی در آثار رودکی و حتی در شعرهایی چون بیت زیر، به این گواهی می دهند:

روی محراب نهادن چه سود

دل به بخارا و تبان تراز

محققان فراوانی، مانند جعفر شعار و حسن انوری، سعید نفیسی، سید حسن تقی زاده، ا. برتلس، میرزایف و ... به اسماعیلی بودن آدم الشعرا گواهی داده اند و دلایلشان بر تصدیق این مدعا چنین است:

1- یکی از ماخذهایی که به تمایل اسماعیلی بودن رودکی تایید می کند، بیت زیرین معروف بلخی می باشد، که از زبان خود شاعر می گوید:

از رودکی شنیدم، استاد شاعران

که اندر جهان به کس مگرو، جز به فاطمی

به پندار سعید نفیسی، ا. برتلس و ا. میرزایف این بیت اشاره ای است از توجه رودکی به مذهب شیعه اسماعیلیه.

2- ناصر خسرو، شاعر و حجت معروف طریقت شیعه اسماعیلی ، اشعار پند و زهد را به رودکی نسبت می دهد، آنجا که می گوید:

اشعار پند و زهد بسی گفته است،

آن تیره چشم شاعر روشن بین

3- ناصر خسرو که اغلب شاعران درباری و مداح را طعن می زد و طنز می گفت و آنان را نه شاعر، بلکه شعر فروش می خواند، چنانکه می گوید:

ای شعر فروشان خراسان، بشناسید

تین ژرف سخن های مرا، گر شعرایید

شاعر باید میان خود و رودکی اشتراک عقیده یافته باشد، که اشعار پند و زهد او را قبول و تحسین کند.

4- مطابق اخبار تاریخ نگاران محمد ابن احمد نسفی، ابوعلی احمد ابن محمد جیهانی، ابوالفضل محمد بلعمی و ابوطیب مصعبی همگی از پیروان طریقت شیعه اسماعیلی بودند که در دربار نصر ابن احمد ، پادشاه سامانی خدمت می کردند. این چند خانواده علاقه زیادی به نشر عقاید طریقت اسماعیلیه داشتند و در نهایت سعی، نسفی « حجت طریقت اسماعیلی » و با کمک درباریان فرزند ابوعبدالله جیهانی به وزارت رسید. و کار به جایگاهی رسید که نصر ابن احمد دعوت او را اجابت کرد و پادشاه آن کاری را که محمد نخشبی می گفت، همان می کرد، و حتی نصر ابن احمد پس از اعتقاد کامل، به طریقت شیعه اسماعیلیه خونبهای حسین مرورودی را پرداخته است. پس طبیعی به نظر می رسد، که در مقابل تبلیغات وسیع اسماعیلیان، که حتی مقامات درجه اول کشور را تحت تاثیر قرار می دهند، رودکی نیز از آن تاثیر پذیرفته باشد. چنانچه سید حسین رئیس السادات با آوردن شواهدی چند خلاصه می کند، که « از میان روشنفکران و شاعران عصر امیر نصر گرایش رودکی، به مکتب اسماعیلی از همه آشکارتر است »

5- رودکی می گوید:

مرا ز منصب تحقیق انبیاست نصیب

چه آب جویم از جوی خشک یونانی؟

برای پرورش جسم جان چه رنجه کنم،

که حیف بود روح القدس به سگ بانی.« دیوان ، ص 61 »

ناصر خسرو می گوید:

ای رفته بر علوم فلاطونی،

ای علم تمام فلاطون است

آن فلسفه است وین سخن دینی

این شکر است و فلسفه حیپون است

از علم خاندان رسول است این

نه گفته عمر و فریقون است « دیوان، ص 119 »

در هر دو مورد این حکما به تحقیق انبیاء بهره بردن، به پرورش روح مشغول شدن، سخنان را روش دینی دادن، اندیشه را به مضامین قرآنی پروریدن و به دانش بی حاصل یونانی و فلاطونی شوق نورزیدن را اظهار کرده اند و در نام فرجام فرزانگی را از درک علم خاندان رسول « ع » دریافته اند

منبع: وبلاگ مسلمانان شیعه اسماعیلی ایران



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
بهشت حضرت آدم , داعش , عزاداری+اسماعیلیه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , مذهب دروزیان , قیامت از دیدگاه نزاریان , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , مکتب القرآن , ارتباط القاعده با آمریکا , انحرافات بیت شیرازی , ابن تیمیه ناصبی , حدیث منزلت , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , سید ابوالفضل برقعه ای , اسماعیلیان قهستان , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , شیعه وانشعابات آن , ابو یعقوب سجستانی , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , خوجه های اثنی عشری , معاد جسمانی , مروری بر زندگی حسن صباح , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , جهاد در فریضه غائبه , مبارزه امام علی در خیبر , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , خواجه های هند , حج در اعتقادات اسماعیلیه , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , سید مصطفی حسینی طباطبائی , رهبر دروزیان در زمان حاضر , علت فراموشی واقعه غدیر , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , اسماعیلیان هند , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , اسماعیلیه در خاورمیانه , اسماعیلیه خالصه , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , عبدالله میمون ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت