تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - راهکارهایی برای مناظره روشمند/ استاد توحیدی
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
راهکارهایی برای مناظره روشمند/ استاد توحیدی
یکشنبه 26 فروردین 1397 ساعت 02:35 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

استاد توحیدی در رابطه با روش مناظره می گوید: مناظره یک مقدارش نیاز به یادگیری دارد و بیشترش تجربی است و باید در رابطه با آن کار عملی انجام شود. استاد توحیدی در رابطه با ویژگی هایی که یک شخص در مناظره باید رعایت کند و به آن توجه داشته باشد از این قرار است:

 پاسخ های خوب در مناظره:

1.کوتاه بودن. زیرا جملات کوتاه بهتر در ذهن می ماند

2.ساده بودن و همه کس فهم بودن. البته ساده بودن غیر از سست بودن است. یعنی به گونه ای باشد که هم دانشمند استفاده کند و هم عامی استفاده کند.

3.استفاده از جواب عقلی: چون جواب عقلی نیاز به مدرک ندارد بر خلاف جواب نقلی که نیاز به مدرک دارد.

4.استفاده از منابع مورد اتفاق هر دو طرف مثلا در بین شیعه و سنی از قرآن استفاده شود که مورد اتفاق هر دو طرف است. چون دیگر نیاز به بررسی سندی ندارد.

5.استفاده استناد به کتب حدیثی مورد قبول خصم مثل بخاری و مسلم. یا چهار کتاب دیگر که بیشتر آنان قبول دارند. بنابراین تا جایی که امکان دارد به صحیحین استناد کنیم به سراغ دیگر منابع نرویم. و اگر به احادیثی غیر از صحیحین استناد کردیم باید به گونه ای صحت آن حدیث را ثابت کنیم. برای اثبات صحت حدیث، دو راه بیشتر وجود ندارد، اول بررسی مستقیم سند که مستقیما به سراغ کتب رجالی برویم و خودمان اظهار نظر کنیم. البته این کار سختی است ولی امکان دارد و راه دوم اینکه به سراغ رجالیون و کتب آنها برویم که ببینیم آنها در رابطه با سلسله سند چه می گویند. مثلا به سراغ کتاب مستدرک حاکم نیشابوری برویم که ببینیم در رابطه با سلسله سند چه گفته است. کتاب مستدرک حاکم بر اساس شروط شیخین نوشته شده است. غیر از احناف، دیگر مذاهب فقهی نیز به کتاب صحیح مسلم و بخاری اعتنا می کنند. حتی حنفی ها نیز در صدد هستند که بین روایات صحیحین و ابوحنیفه توجیه کنند. از میان صحاح سته، ترمذی اینگونه است که بعد از نقل هر حدیث نظر خودش را در رابطه با حدیث بیان کرده است و از این کتاب نیز برای بررسی سند حدیث می توان استفاده کرد. البته برخی از اهل سنت می گویند ترمذی و شخص دیگر متساهل بودند بنابراین اگر ترمذی گفت این حدیث صحیح است آن را به عنوان حدیث حسن می پذیریم. از اشخاصی معاصر اهل حدیث مثل ناصرالدین البانی در رابطه با احادیث اظهار نظر کرده است. سلسله احادیث صحیحه و سلسله احادیث ضعیفه از البانی است که به بررسی سندی حدیث پرداخته است. توثیقات و تضعیفان البانی را همه اهل سنت قبول دارند و از آنجا که وهابیت بیشتر در سند حدیث دقت می کنند، اگر البانی صحت حدیثی را امضا کنند قطعا می پذیرند.

6. نقضی بودن: تا جایی که ممکن است ابتدا به شبهات پاسخ نقضی داد. امتیاز پاسخ نقضی این است که زمینه اشکال به طرف مقابل را فراهم می آورد چون با جواب نقضی خصم می بینید که این اشکال به خودش هم وارد است و در نتیجه وقتی جواب حلی می دهی، می پذیرد. در سیره اهل بیت هم چنین چیزی وجود دارد مثل اینکه در جنگ شایع شد که عمار کشته شد و این حدیث نبوی از قبل بین مسلمانان پخش بود که عمار را گروه ستمگری می کشند در حالی که عمار آنها را به راه بهشت دعوت می کند. وقتی خبر شهادت عمار منتشر شد، عده ای از لشکر معاویه از جنگ سست شدند و گفتند معلوم است که ما باطل هستیم چون در مقابل عمار بوده ایم. در این حال بود که عمر و عاص جواب داد که قاتل عمار در حقیقت علی(علیه السلام) است نه ما، زیرا اگر عمار را علی نمی‌آورد، علی کشته نمی شد، در نتیجه علی عمار را کشت. وقتی این خبر به حضرت علی رسید، با یک جواب نقضی اینچنین گفت: که اگر چنین است پس حمزه سید الشهدا را هم پیامبر (صلی الله علیه و آله) کشته است. یا مثلا برخی می گویند که چگونه ممکن است که زنان پیامبر گناهکار باشند آیا پیامبری که نتواند زن خود را هدایت کند، می تواند یک جامعه را هدایت کند که در جواب نقضی می گوییم: اگر چنین است پس در رابطه با زنان لوط و نوح چه می گویید که قرآن به صراحت می گوید این زنان جهنمی هستند. بعد از این جواب نقضی به جواب حلی می پردازیم که هدایت دو طرفه است یک طرف در دست مربی است و یک طرف در دست مقابل است که باید هدایت را بپذیرد، زیرا اگر چنین چیزی نباشد باید بگوییم پیامبر مقصر است.

نویسنده: مجتبی محیطی

 


مرتبط با: مناظره ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , رهبر دروزیان در زمان حاضر , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , جهاد در فریضه غائبه , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , اسماعیلیه در خاورمیانه , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , خواجه های هند , ابن تیمیه ناصبی , سید ابوالفضل برقعه ای , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , علت فراموشی واقعه غدیر , مبارزه امام علی در خیبر , قیامت از دیدگاه نزاریان , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , خوجه های اثنی عشری , حج در اعتقادات اسماعیلیه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , مروری بر زندگی حسن صباح , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , اسماعیلیه خالصه , اسماعیلیان قهستان , حدیث منزلت , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , عزاداری+اسماعیلیه , بهشت حضرت آدم , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , شیعه وانشعابات آن , مکتب القرآن , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , ابو یعقوب سجستانی , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , معاد جسمانی , سید مصطفی حسینی طباطبائی , ارتباط القاعده با آمریکا , مذهب دروزیان , عبدالله میمون , انحرافات بیت شیرازی , داعش , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , اسماعیلیان هند , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت