پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
مناظره عالم اهل سنت و آیت الله میلانی در موضوع فدک
جمعه 24 فروردین 1397 ساعت 01:56 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

فدک یکی از موضوعات تاریخی است. علمای اسلامی در رابطه با فدک زیاد گفته و نوشته اند اما با این اوصاف هنوز بعد از 1400 سال موضوع فدک معرکه آراء است. محقیقین اهل سنت بر این باورند که نباید موضوع فدک مطرح شود، چون این موضوعی تاریخی بوده و تمام شده است. در همین راستان یکی از عالمان سنی مذهب نامه ای به آیت الله سید علی میلانی نوشت و در نامه اش خطاب به آیت الله میلانی سوالاتی را مطرح نمود. آیت الله میلانی در پاسخ از این عالم سنی کتابی با عنوان «فدک در فراز و نشیب» نوشت. آقای میلانی در این کتاب به همه سوالات عالم سنی پاسخ داده است  و قضاوت را به خواننده کتاب واگذار کرده است. این نوشتار به صورت مختصر، به گزارشی از  سوالات عالم سنی و پاسخ های آیت الله میلانی پرداخته است.

عالم سنی هشت سوال می پرسد که آیت الله میلانی با توجه به منابع اهل سنت به این سوال ها پاسخ می دهد. کسانی که مایل به مطالعه بیشتر در این رابطه هستند به کتاب «فدک در فراز و نشیب» مراجه کنند. یا برای مطالعه الکترونیک کتاب به صورت آنلاین اینجا کلیک کنند.

سوال اول: چرا ماجراى فدك این همه مورد توجّه علماى شیعه قرار گرفته و حال آن كه در تاریخ اسلام موضوعات شبیه به آن به فراوانى یافت مى شود؟... آنان در پسِ این همه تلاش و توجّه در پى یافتن چه چیزى هستند؟

پاسخ آیت الله میلانی

1.       چون حضرت زهرا معصوم است در نزد شیعه اهمیت دارد لذا حوادث پیرامون ایشان نیز در نزد شیعه مهم است.

2.       فدک به عنوان یک باغ و بستان اهمیت چندانی ندارد بلکه اهمیت این موضوع به جهت ارتباط جدی با موضوع امامت است.

سوال دوم: ادّعاى زهرا در این ماجرا چند گونه است: گاهى مدّعى شده كه فدك بخشیده پیامبر صلى اللّه علیه وآله(1) است و گاه ادّعا نموده كه فدك ارث است. علّت این گونه ادّعاها چیست؟ و چگونه مى توان همه آن ها را با هم توجیه نمود؟

پاسخ قسمت اول: ابتدا حضرت فاطمه فرمود که پیامبر به او بخشیده است زیرا:

1.    فدک ملک شخصی پیامبر بود زیرا بدون جنگ بدست آمده بود و علمای اهل سنت نیز بر این مطلب گواهی می دهند. فخر رازی در تفسیرش بر این مطلب تصریح دارد.

2.    پیامبر به دستور خداوند فدک را به فاطمه بخشید. آنجا که فرمود: «وآت ذالقربی حقه». این موضوع را بزرگان اهل سنت چون: ابوبکر بزار، ابویعلی موصلی، ابن ابی حاتم رازی، ابن مردویه اصفهانی، حاکم نیشابوری، ابوالقاسم طبرانی، نورالدین هیثمی، جلال الدین سیوطی و... نقل کرده اند.

3.       ابوبکر فدک را غصب کرد.

4.       فاطمه (س) درخواست کرد فدک را به او بدهند چون پیامبر او را در زمان حیاتش به او بخشیده است.

5.    ابوبکر گفت باید بر این موضوع شاهد بیاوری. حضرت علی و ام ایمن شهادت دادند اما ابوبکر نپذیرفت و گفت باید دو مرد شهادت دهند. در حالی شهادت امام علی و ام ایمن پذیرفته نشد که پیامبر در وصف علی فرموده بود: «علی مع الحق و الحق مع علی» و در رابطه با ام ایمن فرموده بود: «من سرّه ان یتزوج امراه من اهل الجنه فلیتزوج ام ایمن» هر که خوش دارد که زنی از بهشتیان را به همسری برگزیند با ام ایمن ازدواج کند.

1.       این در حالی بود که پیامبر فقط با شهادت یک نفر، خزیمه بن ثابت «ذوالشهادتین» حکم صادر کرده بود.

2.       همچنین فقط با شهادت عبدالله بن عمر قضاوت کرده بود.

3.       آیا مقام علی از خزیمه وو عبدالله بن عمر کمتر بود که ابوبکر شهادت علی را نپذیرفت.

4.    افزون بر آنکه ابوبکر می توانست با شهادت علی و قسم حضرت فاطمه سخن آنها را بپذیرد چنانچه پیامبر چنین کرده بود. پس چرا ابوبکر چنین عمل نکرد؟

5.    افزون بر آنکه ابوبکر شهادت جابر را به تنهایی پذیرفت ولی سخن فاطمه و علی و ام ایمن را نپذیرفت. قضیه از این قرار است که وقتی اموال بحرین به دست ابوبکر رسید جابر گفت که پیامبر به من گفت هر وقت اموال بحرین رسید سه مشت آن از توست. ابوبکر پذیرفت و گفت هر چه به تو وعده داده اند بردار ولی با این اوصاف سخن حضرت علی و فاطمه را نمی پذیرد! آیا این تبعیض بین صحابه درست است!

پاسخ قسمت دوم: وقتی حضرت فاطمه دید که سخن او و شهادت امام علی و ام ایمن پذیرفته نمی شود مجبور شد که موضوع ارث را مطرح کرد. از همین رو بود که در روایات تاریخی گاهی سخن از بخشش فدک است و گاهی سخن از مطالبه ارث توسط حضرت زهرا. و از آنجا که فدک بنابر ادعای ابوبکر در دست پیامبر بوده است و فاطمه تنها فرزند پیامبر است قطعا باید فدک از باب ارث به فاطمه برسد. در اینجا بود که ابوبکر حدیث «لا نورث ما ترکناه صدقه» را مطرح کرد و حضرت در مقام پاسخگویی چنین فرمودند:

1.    ای پسر ابی قحافه آیا تو از پدر خویش ارث می بری، اما من از پدر خود ارث نبرم. جریان درخواست ارث را صحیح مسلم و بخاری آورده اند به این صورت که حضرت زهرا ناراحت شد و تا آخر عمر سخن نگفت و برخی دیگر از اهل سنت مثل حلبی، ابن ابی الحدید و... این جریان را به صورت واضح تر بیان کرده اند.

سوال چهارم:  بى تردید ابوبكر به گوش خود شنیده بود كه پیامبر صلّى اللّه علیه وآله فرموده است:  إنّا معاشر الأنبیاء لا نورث وما تركناه صدقة. ما گروه پیامبران ارث نمى گذاریم و آن چه از ما بر جا مى ماند صدقه است. از این رو بر او لازم بوده كه به فرموده پیامبر صلّى اللّه علیه وآله عمل كند، و لذا فرق نمى كند كه مدّعىِ ارث پیامبر، دختر او باشد یا شخصى دیگر؟

پاسخ آیت الله میلانی:

1.    همه عالمان اهل سنت اتفاق دارند که این حدیث فقط از ابوبکر نقل شده است و هیچ کس دیگر این حدیث را نقل نکرده است. آنها با همین خبر به حجیت خبر واحد استناد کرده اند.

2.    در حالی این خبر از سوی ابوبکر نقل شد که وی به هیچ وجه نیازی به این حدیث نداشت بلکه اشخاصی که از حضرت ارث می بردند نیاز به این حدیث داشتند. اکنون چگونه می توان پذیرفت که پیامبر این سخن را برای کسانی که نیاز به این حدیث داشتند بیان نکرد و فقط برای ابوبکر نقل کرد.

3.       سخن ابوبکر «انا معاشر الانبیا لا نورث» مخالف با صریح قرآن است که می فرماید: «و ورث سلیمان داوود» یا آیه «یرثنی و یرث من آل یعقوب و اجعله رب رضیا» که به اقرار مفسران اهل سنت مقصود از میراث در این آیات میراث مال و دارایی است نه نبوت و علم.

4.    امام علی و عباس، ابوبکر را به خاطر حدیث «لانورث ما ترکناه صدقه» دروغ گو  خطا کار و پیمان شکن خطاب کردند. این روایت در صحیح مسلم کتاب جهاد باب حکم فئی آمده است.

5.    تکذیب عملی این حدیث توسط عمر بن خطاب: در صحیح مسلم و بخاری آمده است که عمر پس از خلافتش فدک را به علی و عباس واگذار کرد.

6.    تکذیب عملی توسط ابوبکر: وقتی ابوبکر از درخواست فاطمه ممانعت کرد حضرت فرمود: چگونه است که دختر تو ارث ببرد ولی من از پدرم ارث نبرم. که در اینجا ابوبکر نامه ای برای فاطمه نوشت که عمر آن را پاره کرد.

7.    تکذیب عملی عمر بن عبدالعزیز: عمر بن عبدالعزیز با بازگرداندن فدک به فرزندان حضرت زهرا به صورت عملی این حدیثی را که ابوبکر نقل کرده بود دروغ شمرد.

سوال پنچم: حقیقت آن است كه زهرا ]علیها السلام[ زنى همانند دیگر زنان و بشرى مانند دیگران بوده است كه گاه خوشنود مى شود و گاه خشم مى گیرد; حال چه مى شود اگر به سبب واگذار نشدن فدك به او، بر ابوبكر خشم گرفته باشد؟

پاسخ آیت الله میلانی:

1.    فاطمه مانند دیگر زنان نیست. چون در منابع روایی نقل شده و همه دانشمندان قبول دارند که پیامبر فرمود: «یا فاطمه، ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک».

سوال ششم: در برخى روایات ما آمده است: كسى كه بر جنازه زهرا ]علیها السلام [نماز خوانده، ابوبكر بوده و این موضوع نشانه خوشنودى او از ابوبكر است.

پاسخ آیت الله میلانی:

1.    از مسلمات تاریخی است که فاطمه شبانه دفن شد و اصحاب در تشیع جنازه حضرت حاضر نبودند چنانچه صحیح مسلم و بخاری نقل کرده اند.

2.    اصحاب سقیفه که مشاهده کردند اگر با این وضع که فاطمه دختر پیامبر و پاره تن اوست ناراحت باشد و با حالات ناراحتی از دنیا رود آبرویشان می رود به همین جهت به نقل از فرزندان اهل بیت حدیث جعل کردند که ابوبکر بر جنازه حضرت زهرا نماز گزارد ولی از حسن اتفاق شخصیتی مثل ابن حجر عسقلانی بر بطلان این حدیث تصریح می نماید که ابوبکر بر جنازه فاطمه نماز خوانده باشد.

سوال هفتم: شیعیان چیزى از مِلك به عنوان ارث به زن نمى دهند، چنان كه این موضوع در روایات آنان نیز مطرح شده است.

پاسخ آیت الله میلانی:

1.       زنان از شوهرانشان ارث نمی برند ولی زنان از پدرانشان ارث می برند و کتاب های شیعه به صراحت این مطلب را گفته اند در نتیجه شما به شیعه تهمت زده اید.

2.    گرچه روایاتی در اصول کافی و دیگر کتب حدیثی آمده که زنان از زمین و ملک هیچ ارثی نمی برند اما این احادیث در ذیل باب «مردی که بمیرد و بازمانده ای جز همسرش نداشته باشد» آمده است.

سوال هشتم: اگر در این ماجرا حق با زهرا ]علیها السلام[ بوده است، پس چرا هنگامى كه على ]علیه السلام[ به حكومت رسید فدك را باز پس نگرفت؟

پاسخ:

1.    هدف از طرح موضوع فدک، باغ و بستان نبود بلکه طرح موضوع اعلام حق امیرالمومنین بر امامت و خلافت و اعلام ناشایستگی ابوبکر بود که این امر بعد از خلافت حضرت علی موضوعیت نداشت. این موضوع توسط حضرت علی و امام صادق نقل شده است.


مرتبط با: گزارش کتاب , مناظره ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
عزاداری+اسماعیلیه , اسماعیلیان هند , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , ابو یعقوب سجستانی , داعش , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , سید مصطفی حسینی طباطبائی , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , مذهب دروزیان , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , رهبر دروزیان در زمان حاضر , مکتب القرآن , حج در اعتقادات اسماعیلیه , خوجه های اثنی عشری , قیامت از دیدگاه نزاریان , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , سید ابوالفضل برقعه ای , ابن تیمیه ناصبی , معاد جسمانی , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , بهشت حضرت آدم , اسماعیلیه خالصه , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , علت فراموشی واقعه غدیر , مبارزه امام علی در خیبر , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیه در خاورمیانه , حدیث منزلت , شیعه وانشعابات آن , خواجه های هند , جهاد در فریضه غائبه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , اسماعیلیان قهستان , ارتباط القاعده با آمریکا , انحرافات بیت شیرازی , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , مروری بر زندگی حسن صباح , عبدالله میمون , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت