تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - جریان فکری سُروریه
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
جریان فکری سُروریه
یکشنبه 20 اسفند 1396 ساعت 12:45 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

آنچه قطعی و مسلم است اینکه زمانی می توان برای مواجه با یک جریان فکری آمادگی پیدا کرد که آن جریان را شناخت. از این رو شناخت جریان‌های درونی وهابیت اهمیت دارد. جریان وهابیت دارای انشعابات مختلفی است. یکی از این جریان‌ها، جریان سروریه است.

نام جریان سُروریه از نام مؤسس این جریان یعنی «محمد سرور زین العابدین» گرفته شده است. محمد سرور متولد سوریه و تحت تأثیر افکار سید قطب و مودوی است. وی در سال 1965 از سوریه به عربستان مهاجرت کرد[1] و با درآمیختن افکار ابن‌تیمیه و محمد بن عبدالوهاب با افکار سید قطب و مودودی، جریان سروریه را پایه گذاری کرد. وی معتقد است که اندیشه وهابیت فقط به مسائل فقهی پرداخته است و از مسائل اجتماعی غافل شده است و از سوی اخوان المسلمین که تحت تأثیر سید قطب است فقط به سیاست پرداخته است و از مسائل فقهی عقب مانده است لذا محمد سرور زین العابدین، با ترکیب سیاست و فقه، جریان سروریه را در عربستان پایه گذاری کرد.[2]


جریان سروریه به سیاست فعلی عربستان معترض است. سروریه بر این باور است که باید مانند زمان محمد بن عبدالوهاب، آل سعود تحت نفوذ فقها باشند نه اینکه آل سعود همه کاره باشند و فقها را نیز انتخاب کنند. اعتراض جریان سروریه با حاکمان عربستان، خوشایند آل سعود نبود.[3] به همین جهت پس از چندی، محمد سرور مجبور به ترک عربستان و مهاجرت به لندن شد و بسیاری از طرفداران او نیز زندانی شدند. دستگیری تعداد زیادی از پیروان سروریه باعث شد که سروریه در مقابل دولت آل سعود ساکت شوند و چیزی نگویند.[4] چندین سال گذشت تا اینکه در سال 1990 و بعد از حمله عراق به کویت و درخواست عربستان از آمریکا برای بیرون راندن صدام از کویت شیوخ سروریه در مقابل این درخواست حاکمان سعودی موضع گرفته و گفتند نباید برای مقابله با یک مسلمان (صدام) از کافر کمک گرفت. به این ترتیب جریان سروریه برای مرتبه دوم فعالیتش را آغاز کرد و اکنون این تفکر در عربستان جریان دارد و شیخ سلمان العوده و شیخ ناصر العمر از بزرگان این جریان محسوب می‌شوند.

نویسنده: م.ج

پی‌نوشت:

[1]  . جمعی از نویسندگان و عبدالغنی عماد، الحرکات الاسلامیه فی الوطن العربی، بیروت، مرکز الدراسات الوحده العربیه، 2013م، ج2، ص2351.

[2]  . سایت السلفیه السروریه، مقاله: «مزج بین فکر ابن تیمیه و حرکیه الاخوان القطبیه»

[3]  . الکاتب، احمد، الفکر السیاسی الوهابی، قاهره، مکتبه کدبولی، 2008م، ص200

[4] . الزیبدی، عمر ابراهیم، الفسیفساء السعودیه، بیروت، الدارالعربیه للموسوعات، 2011م، ج3، ص33.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
هلیا یکشنبه 20 اسفند 1396 12:09 ب.ظ
دوست گلم وب جالبی داری ممنون میشم سری به ما هم بزنی و با هم تبادل لینک داشته باشیم مرررسی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
ارتباط القاعده با آمریکا , یهودی سازی فلسطین , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , عبدالله میمون , حج در اعتقادات اسماعیلیه , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , رهبر دروزیان در زمان حاضر , قیامت از دیدگاه نزاریان , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , صلوات , درود شریف , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , اسماعیلیه خالصه , شیعه وانشعابات آن , معاد جسمانی , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , عزاداری+اسماعیلیه , ابن تیمیه ناصبی , سید مصطفی حسینی طباطبائی , زکریا الجابر , فلسطین , حدیث منزلت , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیه در خاورمیانه , ابو یعقوب سجستانی , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , جهاد در فریضه غائبه , اهل سنت , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , مروری بر زندگی حسن صباح , اسماعیلیان هند , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , داعش , سید ابوالفضل برقعه ای , کودک عربستانی , بدعت , وهابیت , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , مبارزه امام علی در خیبر , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , مذهب دروزیان , اسماعیلیان قهستان , الهم صل علی محمد و علی آل محمد , خوجه های اثنی عشری , مکتب القرآن ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت