تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - تفاوت سلفیه و اصحاب حدیث در مبانی اعتقادی
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
تفاوت سلفیه و اصحاب حدیث در مبانی اعتقادی
سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت 09:48 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

سلفیه اصرار دارند که اعتقاداتشان همان اعتقاد سلف امت است. آنها با جعل مبانی‌ای مثل حجیت فهم سلف می‌خواهند به مسلمانان از مذاهب اسلامی بقبولانند که سلفیه پیرو افکار سلف است و دیگر مسلمانان نیز باید مانند آنان از سلف پیروی کنند. ابن تیمیه، ابن قیم و علمای معاصر وهابی و سلفیه جهادی مرتبا این ادعا را تکرار می‌کنند و از مسلمانان می‌خواهند که مانند آنان از سلف پیروی کنند. آنان با تعریف و تمجید از اصحاب حدیث و شخصیت‌هایی مثل احمد بن حنبل، ابن خزیمه، مالک بن انس، بربهاری و ... می خواهند خود را به سلف متصل بکنند. سلفیه خودشان را از نظر عقیدتی پیرو اصحاب حدیث می دانند. این در حالی است که مبانی اعتقادی سلفیه با اصحاب حدیث بسیار تفاوت دارد. اگر این تفاوت ها ثابت شود مشخص خواهد شد که سلفیه عقبه فکری ندارند بلکه مذهبی هستند که توسط ابن تیمیه شکل گرفته است. به عنوان نمونه سلفیه در مفاهیمی چون توحید و شرک، ایمان و کفر، سنت و بدعت، عبادت، حجیت فهم سلف، حجیت خبر آحاد در اعتقادات،  تقدیم نقل بر عقل، با اصحاب حدیث اختلاف اساسی دارند.

مثلا در موضوع ایمان و کفر اصحاب حدیث معتقدند که ایمان با قول محقق می شود ولی سلفیه ایمان را قول و عمل می دانند. احمد بن حنبل که از اصحاب حدیث است با تفاوت قائل شدن بین ایمان و اسلام می گوید: ایمان غیر از اسلام است و خداوند در قرآن کریم فرموده است: فأخرجنا من كَانَ فِیهَا من الْمُؤمنِینَ فَمَا وجدنَا فِیهَا غیر بَیت من الْمُسلمین» همچنین صحابه نیز بین این دو فرق گذاشته اند و فرموده اند: ایمان یعنی تصدیق و اسلام یعنی استسلام که هیچ یک از این دو بینگر معنای دیگری نیست.[1] احمد بن حنبل با تفاوت قائل شدن بین ایمان و کفر در صدد آن است بگوید هر کس شهادتین را بر زبان جاری کند مسلمان است و اما این که مومن نیز باشد باید عمل نیز داشته باشد.

اما سلفیه در موضوع ایمان و کفر چیز دیگری می‌گویند. سلفیه بین ایمان و اسلام تفاوتی قائل نیستند و هر دو را یکی می‌پندارند. بن عثیمین به عنوان یک سلفی وهابی در تعریف ایمان می‌گوید: «أن الإیمان قول باللسان، وعمل بالأركان، واعتقاد بالجنان» [2] یعنی ایمان زمانی محقق می شود که قول لسانی باشد، عمل به ارکان و واجبات هم باشد و اعتقاد به قیامت نیز وجود داشته باشد. درغیر این صورت اگر شخصی ادعای ایمان بکند ولی عمل نداشته باشد مسلمان نیست. با این اعتقاد سلفیه بسیاری از مسلمانان را تکفیر می‌کنند. چون اشخاص زیادی هستند که اقرار لسانی دارند اما نماز نمی خوانند و روزه نمی‌گیرند و  ... .

نویسنده: م.ج

پی‌نوشت:

[1] . احمد، حنبل، العقیده روایة بی بکر خلال، ص 118. 

[2] . بن عثیمین، محمد بن صالح، مجموع الفتاوی، ج 1، ص 57.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
مروری بر زندگی حسن صباح , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , وهابیت , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , سید ابوالفضل برقعه ای , ارتباط القاعده با آمریکا , جهاد در فریضه غائبه , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , ابو یعقوب سجستانی , شیعه وانشعابات آن , مکتب القرآن , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , الهم صل علی محمد و علی آل محمد , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , رهبر دروزیان در زمان حاضر , ابن تیمیه ناصبی , سید مصطفی حسینی طباطبائی , خوجه های اثنی عشری , قیامت از دیدگاه نزاریان , عبدالله میمون , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , عزاداری+اسماعیلیه , معاد جسمانی , حدیث منزلت , اسماعیلیه خالصه , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , صلوات , اسماعیلیان هند , اسماعیلیه در خاورمیانه , درود شریف , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , مبارزه امام علی در خیبر , داعش , فلسطین , اسماعیلیان قهستان , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , حج در اعتقادات اسماعیلیه , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , کودک عربستانی , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , بدعت , یهودی سازی فلسطین , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , زکریا الجابر , اهل سنت , مذهب دروزیان ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت