پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
دیدگاه محمد عبده در رابطه با آیه مباهله
یکشنبه 1 بهمن 1396 ساعت 03:58 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ محمد عبده (1266 - 1323 قمری) یکی از شاگردان بنام سید جمال است. وی در مصر موقعیت بالایی پیدا کرد و به مقام افتاء رسید. شیخ محمد عبده، شخصیتی بارز و بزرگ در میان علمای متأخر است.[1] وی به همراه استادش سید جمال الدین اسد آبادی از آزادی خواهان مکتب اسلام هستند و قدم‌های مفیدی را در این راه برداشته‌اند. محمد عبده را می‌توان یکی از پدران معنوی حزب اخوان المسلمین نامید؛ زیرا افکار او و سید جمال و رشید رضا باعث شد که حزب اخوان المسلمین، توسط حسن البناء پایه گذاری شود.[2]


 محمد عبده با این که خدمات بزرگی به جامعه اسلامی داشته است و کارهای ارزنده‌ای در احیای مکتب اسلام برداشته است، اما گاهی نتوانسته عادلانه سخن بگوید و از مرز انصاف عبور کرده و در میدان تعصب مذهبی، گرفتار شده است. وی آیه مباهله را در حق اهل بیت درست نمی‌داند. با اینکه تفاسیر بزرگ اهل سنت و کتب روایی معتبر اهل سنت مثل صحیح مسلم، تصریح کرده‌اند که آیه مباهله در حق علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام) نازل شده است. اما با این وجود محمد عبده می‌گوید: «اگر چه همه روایات، اتفاق دارند بر اینکه آیه مباهله برای علی و فاطمه و دو فرزندشان (علیهم السلام) نازل شده است و همه محدثین و مفسرین کلمه «نسائنا» را بر فاطمه (علیها السلام) حمل کرده‌اند و کلمه «انفسنا» را بر علی (علیه السلام) حمل کرده‌اند؛ اما مصادر این روایات، شیعیان هستند. شیعیان با اصرار، این روایات را تکثیر کردند، تا جایی که اهل سنت نیز آن را پذیرفتند. ولی چگونه می‌توان پذیرفت که کلمه «نسائنا» بر دختر، تطبیق شود در حالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) زنان زیادی داشت و چگونه می‌توان کلمه «انفسنا» را بر علی (علیه السلام) تطبیق کرد!»[3]

در پاسخ از محمد عبده می‌گوییم: چگونه می‌گویید که مصادر این روایات، شیعیان هستند، در حالی که این روایت در صحیح ترین کتب اهل سنت نقل شده است. مسلم نیشابوری در صحیحش می‌گوید: «وَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ: {فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ» دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلِیًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَیْنًا فَقَالَ: اللهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی [4]هنگامی که آیه مباهله نازل شد، رسول الله علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را فراخواند و فرمود اینان اهل بیت من هستند».

به محمد عبده می گوییم آیا این روایت، در منابع شیعه است! همچنین به او می‌گوییم: خداوند کلمه نسائنا و انفسنا را  عمدا اینگونه بکار برد، تا نشان دهد که از میان همه زنان، فقط فاطمه (علیها السلام) اهل بیت پیامبر است و از میان مردان، فقط علی (علیه السلام) به منزله جان پیامبر (صلی الله علیه و اله) است نه دیگران!

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]  . ارتباط «شیخ محمد عبده» با سلفیّت و سلفی‌گری

[2]  . مصلحی صادق، آشنایی با جریانات سلفی جهان اسلام اخوان المسلمین، موسسه آفتاب خرد، 1393، ص2.

[3]  . «الرِّوَایَاتُ مُتَّفِقَةٌ عَلَى أَنَّ النَّبِیَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - اخْتَارَ لِلْمُبَاهَلَةِ عَلِیًّا وَفَاطِمَةَ وَوَلَدَیْهِمَا وَیَحْمِلُونَ كَلِمَةَ وَنِسَاءَنَا عَلَى فَاطِمَةَ وَكَلِمَةَ وَأَنْفُسَنَا عَلَى عَلِیٍّ فَقَطْ، وَمَصَادِرُ هَذِهِ الرِّوَایَاتِ الشِّیعَةُ وَمَقْصِدُهُمْ مِنْهَا مَعْرُوفٌ، وَقَدِ اجْتَهَدُوا فِی تَرْوِیجِهَا مَا اسْتَطَاعُوا حَتَّى رَاجَتْ عَلَى كَثِیرٍ مِنْ أَهْلِ السُّنَّةِ، وَلَكِنَّ وَاضِعِیهَا لَمْ یُحْسِنُوا تَطْبِیقَهَا عَلَى الْآیَةِ فَإِنَّ كَلِمَةَ وَنِسَاءَنَا لَا یَقُولُهَا الْعَرَبِیُّ وَیُرِیدُ بِهَا بِنْتَهُ لَا سِیَّمَا إِذَا كَانَ لَهُ أَزْوَاجٌ وَلَا یُفْهَمُ هَذَا مِنْ لُغَتِهِمْ، وَأَبْعَدُ مِنْ ذَلِكَ أَنْ یُرَادَ بِأَنْفُسِنَا عَلِیٌّ - عَلَیْهِ الرِّضْوَانُ» رشید رضا، محمد، تفسیر القرآن الحكیم (تفسیر المنار)، الهیئة المصریة العامة للكتاب، بی جا، 1990 م، ج3، ص265.

[4]  . نیشابورى، مسلم، صحیح مسلم، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقى، دار إحیاء التراث العربى، بیروت، بى تا، ج4، ص1871.

 



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
اسماعیلیه در خاورمیانه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , معاد جسمانی , مکتب القرآن , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , اسماعیلیه خالصه , اسماعیلیان قهستان , مبارزه امام علی در خیبر , سید ابوالفضل برقعه ای , انحرافات بیت شیرازی , مذهب دروزیان , سید مصطفی حسینی طباطبائی , قیامت از دیدگاه نزاریان , خواجه های هند , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , ابو یعقوب سجستانی , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , علت فراموشی واقعه غدیر , عبدالله میمون , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , حج در اعتقادات اسماعیلیه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , رهبر دروزیان در زمان حاضر , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , شیعه وانشعابات آن , مروری بر زندگی حسن صباح , جهاد در فریضه غائبه , بهشت حضرت آدم , ابن تیمیه ناصبی , اسماعیلیان هند , ارتباط القاعده با آمریکا , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , خوجه های اثنی عشری , داعش , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , عزاداری+اسماعیلیه , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , حدیث منزلت , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت