پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
دارالاسلام و دارالکفر از دیدگاه سلفیه جهادی
دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت 06:57 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

از واژه‌هایی که در بین سلفیه تکفیری رواج دارد. واژه دارالاسلام و دارالکفر است. سلفیه تکفیری بسیاری از شهرهای اسلامی را دارالکفر می‌دانند؛ در حالی که در این کشورها مسلمانان زندگی می‌کنند و احکام اسلامی در آن رواج دارد. اکنون باید پرسید ملاک سلفیه جهادی در دارالکفر دانستن کشورهای اسلامی چیست؟ که بر اساس آن حکم به دارالکفر بودن کشورهای اسلامی می‌کنند؟

از دیدگاه سلفیه جهادی، ملاک در دارالاسلام و دارالکفر، حاکم کشور است. به این معنی که اگر حاکم کشوری مسلمان باشد، حکم به دارالاسلام بودن آن می‌کنند و اگر حاکم آن کشور کافر باشد، حکم به دارالکفر بودن آن کشور می‌کنند.[1]

ابوقتاده فلسطینی می‌گوید: اکنون کشورهای مسلمان به دارالکفر تبدیل شده است، زیرا حکومت‌ها در این کشورها در دست کفار مرتد است و آنان احکام کفر را در این سرزمین‌ها گسترش داده‌اند.[2]

ابومصعب سوری نیز یکی دیگر از رهبران گروه‌های تکفیری درباره دارالسلام می‌گوید: کشورهایی که حاکمان آن کافر باشند به دارالکفر تبدیل می‌شوند، اگر چه همه اهل آن کشورها مسلمان باشند.[3]

بنابراین از دیدگاه گروه‌های سلفی، همه کشورهای اسلامی دارالکفر محسوب هستند. زیرا به اعتقاد آنان در همه این کشورها حاکمان کافر یا مرتد حکومت می‌کنند. حاکمانی که یا دین ندارند و یا اگر ادعای دین داری می‌کنند به دروغ است؛ زیرا حاکمان کشورهای اسلامی اگر چه نماز بخوانند، روزه بگیرند، حج بروند و... ولی به جای اجرای احکام اسلامی، احکام بشری را اجرا می‌کنند و این یعنی کفر حاکمان کشورهای اسلامی.

به همین جهت سلفیه جهادی، کشورهایی را که دارای مجلس برای وضع قانون هستند، کافر می‌دانند. آنان مجلس را نماد کفر می‌دانند و به همین جهت مدتی قبل به مجلس شورای اسلامی در تهران حمله کردند.

به هر حال با دیدگاه سلفیه جهادی، علمای بزرگ اهل سنت مخالفت کرده‌اند. ابن عابدین، از بزرگان فقهی حنفی است. وی دیدگاه ابوحنیفه را چنین بیان می‌کند: دارالاسلام با سه شرط به دارالکفر تبدیل می‌شود. 1.شهرت اجرای احکام کفر و ممانعت از اجرای احکام اسلام. 2.اتصال دارالاسلام به دارالکفر. 3.ارتداد ساکنان. وی در ادامه می‌گوید: همچنین دارالکفر با انجام شعائر اسلامی مانند نماز جمعه و عید به دارالسلام تبدیل می‌شود.[4]

چنانچه مشاهده شد، فقیه برجسته حنفی، برای دارالکفر شدن کشوری، سه شرط را لازم می‌داند، که هیچ یک از سه شرط مذکور در سرزمین‌های اسلامی وجود ندارد.

برای اطلاع بیشتر در این موضوع به مجموعه کتاب های نقد مبانی سلفیه جهادی موسسه مطالعات بنیان دینی مراجعه فرماید. جلد چهارم این مجموعه به موضوع دارالاسلام و دارالکفر به صورت مبسوط پرداخته است.  

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

 [1] . عبدالقادر بن عبدالعزیز، الجامع فی طلب العلم الشریف، بی جا، بی نا، سایت منبرالتوحید و الجهاد، ص565.

]2]  . ابوقتاده فلسطینی، بین منهجین (36) منبر التوحید و الجهاد، به نقل از علی داد، احمد، نقد مبانی سلفیه جهادی4، ص1

]3]  . ابومصعب السوری، دعوه المقاومه الاسلامیه العالمیه، بی جا، بی نا، ص983

[4]  . ابن عابدین، محمد امین بن عمر، ردالمحتار علی الدرالمختار، دارالفکر، چاپ دوم، بیروت، ج4، ص175.

 



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
توحید از دیدگاه اسماعیلیه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , عزاداری+اسماعیلیه , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیه در خاورمیانه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , سید ابوالفضل برقعه ای , اسماعیلیه خالصه , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , اسماعیلیان هند , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , رهبر دروزیان در زمان حاضر , شیعه وانشعابات آن , ابن تیمیه ناصبی , بهشت حضرت آدم , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , داعش , ارتباط القاعده با آمریکا , مکتب القرآن , علت فراموشی واقعه غدیر , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , جهاد در فریضه غائبه , سید مصطفی حسینی طباطبائی , خواجه های هند , حدیث منزلت , عبدالله میمون , قیامت از دیدگاه نزاریان , مروری بر زندگی حسن صباح , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , انحرافات بیت شیرازی , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , مبارزه امام علی در خیبر , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , مذهب دروزیان , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , حج در اعتقادات اسماعیلیه , خوجه های اثنی عشری , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , ابو یعقوب سجستانی , اسماعیلیان قهستان , معاد جسمانی ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت