تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - رابطۀ بین تبرّی و لعن
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
رابطۀ بین تبرّی و لعن
جمعه 10 آذر 1396 ساعت 08:06 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

«تبرّی» و «لعن»، دو امر مترادف نیستند، بلکۀ رابطۀ بین آن دو، رابطۀ مفهوم و مصداق است؛ یعنی لعن یکی از بارزترین مصداق های اظهار تبرّی است. به نظر ما تردیدی نیست که این مصداق، به شدّت متأثر از دو عنصر زمان و مکان است، و این برخلاف مفهوم تبرّی است که در هر صورت، امری ثابت [فرازمانی و فرامکانی] است، اگرچه مصادیق آن، همواره در تغییر و تبدّل هستند. لعن به عنوان یکی از مصادیق متعدّد تبری، در برخی از زمان ها درست و قابل قبول، و در بعضی دیگر از اوقات نادرست و ممنوع است، اما – همان طور که اشاره شد – مفهوم و عنوان تبرّی، همواره مطلوب و ثابت خواهد بود.

لعن – مخصوصاً آن نوعی که ملازم با نام بردن است – مشروط به زمان مقتضی و مناسب با خود است. در شرایطی که لعن، به تفرقه و تضعیف امت اسلامی منجر گردد، نه تنها مطلوب نیست بلکه مورد نهی نیز می باشد [چرا که قرآن کریم وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان را به عنوان یک اصل مهم، از آنها مطالبه نموده است: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»؛ آل عمران/ 103. آنچه مهم است، حفظ اصل تبرّی می باشد، نه لزوماً مصداق خاصّی از آن؛ زیرا تبرّی می تواند خود را در مصادیق گوناگون و متنوّع - که بسته به شرایط زمانی و مکانی مختلف، قابلیت تغییر دارند - نشان دهد].

حکم عدم جواز لعن، در صورت احتمال وقوع مفسده است تا چه رسد به ظنّ معتبر و یا قطع به وقوع مفسده!

 باید توجه داشت که منع از لعن، با تکیه بر مبنای تقیّه [و عنوان ثانویه] نیست، بلکه از نظر ما، بر اساس قانون عامی است که محکوم به شرایط زمانی و مکانی می باشد. لعن در زمان و مکانی جایز، و در زمان و مکانی دیگر، به طور مطلق غیر جایز است؛ لذا جایز بودن آن در یک زمان خاصّ، به معنای جایز بودنش، در همۀ زمان ها نیست! همان گونه که جایز بودن آن در مکانی خاصّ، به معنای جایز بودنش در همۀ مکان ها نیست! به همین دلیل، تعمیم و تطبیق جواز تبری بر همۀ مصداق هایش، بدون رعایت شرایط و اقتضائات دو ظرف زمانی و مکانی، صحیح نمی باشد.[1]

پی  نوشت:

[1]. آیت الله سید کمال حیدری، فقه العقیدة، ص 249 و 250.

 


مرتبط با: تکفیر ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شنبه 11 آذر 1396 08:31 ق.ظ
سلام استاد آیا در بین اسماعیله تبری و تبری هم وجود دارد و از امور اعتقادیشان میباشد. یعنی مثل ما شیعیان که تولی و تبری جز فروع دین است آنها هم همین اعتقاد را دارند. لطفا کامل توضیح دهید ممنوووووون
مسافر786 پاسخ داد:
اسماعیلیه فرقه ای از شیعیان هستند که در بسیاری از احکام شبیه به شیعه امامیه عمل می کنند. کتاب دعائم الاسلام تألیف قاضی نعمان یکی از کتاب های مورد توجه شیعیان است. حتی علمای امامیه نیز از این کتاب استفاده می کنند. اما شاید در این اواخر اسماعیلیه آقاخانی عقایدشان رنگ و بوی مذهبی کمتری به خود گرفته است. اما قطعا نسبت به امامشان احترام خاصی قائل هستند که به تعبیر دیگر همان تولی و تبری است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , ابن تیمیه ناصبی , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , خواجه های هند , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , سید ابوالفضل برقعه ای , رهبر دروزیان در زمان حاضر , ارتباط القاعده با آمریکا , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , مبارزه امام علی در خیبر , قیامت از دیدگاه نزاریان , معاد جسمانی , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , ابو یعقوب سجستانی , اسماعیلیان قهستان , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , خوجه های اثنی عشری , بهشت حضرت آدم , جهاد در فریضه غائبه , حدیث منزلت , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , حج در اعتقادات اسماعیلیه , اسماعیلیه خالصه , شیعه وانشعابات آن , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , داعش , مروری بر زندگی حسن صباح , اسماعیلیه در خاورمیانه , انحرافات بیت شیرازی , عبدالله میمون , مذهب دروزیان , اسماعیلیان هند , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , علت فراموشی واقعه غدیر , سید مصطفی حسینی طباطبائی , مکتب القرآن , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , عزاداری+اسماعیلیه , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت