تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - گزارشی از کتاب الایمان و الکفر آیت الله سبحانی
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
گزارشی از کتاب الایمان و الکفر آیت الله سبحانی
دوشنبه 29 آبان 1396 ساعت 10:43 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

نویسنده: مجتبی محیطی

برای دریافت کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

مقدمه

بحث ایمان و کفر از مباحث مهم در زمان فعلی محسوب می شود زیرا رابطه ایمان است که بین همه ملت های مسلمان وحدت ایجاد می کند از همین جهت کشورهای استکباری ایمان مسلمانان را مورد هدف قرار داده و سعی کرده اند که مسلمانان را متفرق کنند تا از این راه ثروت مسلمین را چپاول کنند. بنابراین مسلمانان لازم است که این حقیقت را درک کرده و با وحدتشان در برابر دشمن خارجی ایستادگی کنند. این مهم میسر نمی شود مگر در سایه شناخت افکار همدیگر و در سایه ایمان به خدا و رسول الله

مولف محترم بحث را در 10 فصل ارائه می دهد:

الجهة الأُولى: فی تفسیر الإیمان لغة واصطلاحاً.

الجهة الثانیة: فی أنَّ العمل جزء من الإیمان وعدمه.

الجهة الثالثة: فی أنّه یقبل الزیادة والنقیصة أو لا.

الجهة الرابعة: فیما یجب الإیمان به.

الجهة الخامسة: فی تحدید الكفر وأسبابه وأقسامه.

الجهة السادسة: فی جواز تكفیر أهل القبلة وعدمه.

الجهة السابعة: فی الفرق بین الإسلام والإیمان.

الجهة الثامنة: لزوم تحصیل العلم فی العقائد.

الجهة التاسعة: فی الدفاع عن الحقیقة.

الجهة العاشرة: فی الوحدة الإسلامیة.

از این ده قسم قسم چهارم و پنجم از اهمیت خاصی برخوردار است.

ایمان در لغت و اصطلاح

ایمان در لغت در معانی امن مقابل خوف، امانت در مقابل خیانت و ایمان در مقابل کفر و ایمان در مقابل تصدیق می باشد.

اکثر متکلمین ایمان را به معنای تصدیق معنا کرده اند. ایجی اینگونه ایمان را تعریف کرده است:  الایمان التصدیق للرسول فیما علم مجیئه به ضروره . و بزرگان شیعه نیز ایمان را به همان معنای تصدیق  گرفته اند.

سید مرتضی: ان الایمان عباره عن التصدیق القلبی و لا اعتبار بما یجری علی اللسان فمن کان عارفا بالله تعالی و بکل ما اوجب معرفته مقرا بذالک و مصدقا فهو مومن

نصیرالدین طوسی: والایمان التصدیق القلب و اللسان و لا یکفی الاول . جناب محقق طوسی نیز همین تعریف را انتخاب کرده است

مرحوم طبرسی ایمان را به معرفه معنی کرده است. الایمان هو معرفه بالله و برسوله و ... شهید ثانی این قول را به اصحابی از شیعه منتسب کرده است ولی این دیدگاه کامل نیست زیرا گاهی ممکن است معرفت باشد ولی تصدیق نباشد چنانچه قرآن می فرماید:  الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه کما یعرفون ابنائهم. بنابراین بین ایمان و علم فرق است.[1]

ایمان در اصطلاح

همانگونه که گفته شد اکثر متکلمان ایمان را به معنای تصدیق گرفته اند اکنون سوال در این است که برای تصدیق 4 احتمال وجود دارد. کدام یک مورد نظر است:

  1. ایمان اقرار به زبان است اگر چه قلبا کافر باشد
  2. تصدیق قلبی است اگر چه در زبان کفر بگوید
  3. ایمان تصدیق قلبی و زبانی است ولی عمل در آن دخالت ندارد (اکثر مشهور متکلمین و فقها)
  4. ایمان تصدیق قلبی و زبانی و عمل به جوارح است.  (معتزله و اباضیه )

گروه اول: استناد این گروه به عمل پیامبر است که هر کس که کلمه توحید را بر زبان جاری می کرد او را رها می کرد. این افراد از این عمل پیامبر و صحابه نتیجه گرفته اند که ایمان همان اقرار به زبان است. در نقد این قول باید گفت: اقرار زبانی راه شناخت فهم باطنی است و چون پیامبر مامور به ظاهر است هر گاه کسی کلمه توحید را جاری می کرد اسلام قلبی او را نتیجه می گرفت و الا اگر علم پیدا شود که قلب او با زبانش  یکی نیست مسلمان نیست بلکه منافق است چنانچه قرآن می فرماید: و من الناس من یقول آمنا بالله و بالیوم الاخر و ما هم بمومنین

قول دوم نیز بر آن اشکال وارد است و قول سوم و چهارم اگر چه به هم نزدیک هستند و اختلافشان در عمل است که آیا عمل نیز جزء ایمان است یا خیر؟ مسلمانان در پاسخ از این سوال به سه فرقه تقسیم شده اند

خوارج که به کفر مرتکب کبیره حکم کرده اند. معتزله که مرتکب کبیره را منزله بین منزلتین قرار داده اند که چنین شخصی نه کافر است و نه مومن  و جمهور فقها و متکلمین از شیعه و سنی گفته اند که ایمان نفس تصدیق قلبی با اقرار زبانی است. و عمل را کمال ایمان قرار داده اند  بنابراین هر کس اقرار زبانی همراه تصدیق قلبی داشته باشد جان و مالش ایمن است  اما برای این که از آتش جهنم نجات پیدا کند نیاز به عمل نیز دارد.

شیخ مفید تصریح دارد که امامیه اتفاق دارند که مرتکب کبائر در صورتی که اقرار به توحید داشته باشند مسلمان هستند و از اسلام خارج نمی شوند.

ادامه در فایل پی دی اف.


[1] . سبحانی، جعفر، الایمان و الکفر فی الکتاب و السنه، موسسه امام صادق، قم1427ق، ص11-12



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
سید ابوالفضل برقعه ای , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , حدیث منزلت , جهاد در فریضه غائبه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , قیامت از دیدگاه نزاریان , ابن تیمیه ناصبی , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , معاد جسمانی , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیه خالصه , اسماعیلیان هند , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , انحرافات بیت شیرازی , عبدالله میمون , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , ابو یعقوب سجستانی , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , علت فراموشی واقعه غدیر , حج در اعتقادات اسماعیلیه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , ارتباط القاعده با آمریکا , شیعه وانشعابات آن , خوجه های اثنی عشری , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , سید مصطفی حسینی طباطبائی , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , مکتب القرآن , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , مذهب دروزیان , عزاداری+اسماعیلیه , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , بهشت حضرت آدم , داعش , مبارزه امام علی در خیبر , رهبر دروزیان در زمان حاضر , مروری بر زندگی حسن صباح , اسماعیلیه در خاورمیانه , اسماعیلیان قهستان , خواجه های هند , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت