تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - دلالت آیه إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا بر ولایت و امامت امام علی
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
دلالت آیه إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا بر ولایت و امامت امام علی
شنبه 13 آبان 1396 ساعت 11:29 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

با یک وهابی مناظره داشتم. موضوع مناظره اثبات امامت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود. برای اثبات امامت حضرت علی به آیه ولایت استناد کردم. اگر چه آیات زیادی بر ولایت امیرالمؤمنین دلالت دارد، اما من به خاطر کمبود وقت، فقط به همین آیه استناد کردم. به وهابی گفتم: قرآن در آیه 55 سوره مائده می‌فرماید:

«إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون‏». سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها كه ایمان آورده ‏اند؛ همانها كه نماز را برپا مى ‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى ‏دهند.

این آیه با كلمه" انما" كه در لغت عرب به معنى انحصار مى‏آید شروع شده و مى‏ گوید: ولى و سرپرست و متصرف در امور شما سه كس است: خدا و پیامبر و كسانى كه ایمان آورده‏اند، و نماز را برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند که به گواهی روایات فراوان در شأن نزول این آیه، مراد امیرالمومنین علی (علیه السلام) است.

وهابی گفت: این آیه دلالتی بر امامت حضرت علی ندارد. چون کلمه «والذین آمنوا» کلمه عام هست و از آن نمی‌شود اراده فرد کرد. بلکه جمعی از مسلمین هستند. «هم راکعون» نیز به معنای خشوع و تواضع است. بنابراین معنای آیه اینگونه است: « سرپرست و یاور شما خداوند، پیامبر و جمعی از مومنین هستند که ایمان آوردند، نماز به پا می دارند و زکات می دهند و در حال نماز و زکات خاضع هستند.»

در پاسخ گفتم: شما ابتدا حساب خودتان را از دیگر مسلمانان جدا کنید. زیرا بسیاری از علمای اهل سنت این آیه را در حق علی (علیه السلام) پذیرفته اند. تا جایی که 24 روایت از علمای اهل سنت وجود دارد که گفته اند این آیه در شأن  امام علی (علیه السلام) نازل شده است. این روایت را" ابن عباس" و" عمار یاسر" و" عبد اللَّه بن سلام" و" سلمة بن كهیل" و" انس بن مالك" و" عتبة بن حكیم" و" عبد اللَّه ابى" و" عبد اللَّه بن غالب" و" جابر بن عبد اللَّه انصارى" و" ابو ذر غفارى" نقل كرده‏اند.[1] و علاوه بر ده نفر كه در بالا ذكر شده از خود على ع نیز این روایت در كتب اهل تسنن نقل شده است. [2]

كتابهاى معروفى از اهل سنت آورده اند که این آیه در حق علی (علیه السلام) نازل شده است. بیش از 30 کتاب. از جمله محب الدین طبرى در ذخائر العقبى صفحه 88 و علامه قاضى شوكانى در تفسیر فتح القدیر جلد دوم صفحه 50 و در جامع الاصول جلد نهم صفحه 478 و در اسباب النزول واحدى صفحه 148 و در لباب النقول سیوطى صفحه 90 و در تذكرة سبط بن جوزى صفحه 18 و در نور الأبصار شبلنجى صفحه 105 و در تفسیر طبرى صفحه 165 و در كتاب الكافى الشاف ابن حجر عسقلانى صفحه 56 و در مفاتیح الغیب رازى جلد سوم صفحه 431 و در تفسیر در المنصور جلد 2 صفحه 393 و در كتاب كنز العمال جلد 6 صفحه 391 و مسند ابن مردویه و مسند ابن الشیخ و علاوه بر اینها در صحیح نسایى و كتاب الجمع بین الصحاح السته و كتابهاى متعدد دیگرى این احادیث آمده است‏.[3]

با اینحال چگونه مى ‏توان این همه احادیث را نادیده گرفت، در حالى كه در شان نزول آیات دیگر به یك یا دو روایت قناعت مى‏ كنند، اما گویا تعصب اجازه نمى‏ دهد كه این همه روایات و این همه گواهى دانشمندان در باره شان نزول آیه فوق مورد توجه قرار گیرد.[4]

و اگر بنا شود در تفسیر آیه‏اى از قرآن این همه روایات نادیده گرفته شود ما باید در تفسیر آیات قرآنى اصولا به هیچ روایتى توجه نكنیم، زیرا در باره شان نزول كمتر آیه ‏اى از آیات قرآن این همه روایت وارد شده است.

اما اکنون به بررسی کلماتی که در آیه است بپردازیم.

از جمله اشكالاتى كه نسبت به نزول آیه فوق در مورد على (علیه السلام) گرفته ‏اند این است كه آیه با توجه به كلمه"الذین" كه براى جمع است، قابل تطبیق بر یك فرد نیست، و به عبارت دیگر آیه مى‏ گوید:" ولى" شما آنهایى هستند كه نماز را بر پا مى‏ دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند، این عبارت چگونه بر یك شخص مانند على ع قابل تطبیق است؟.

در پاسخ می‌گوییم: خداوند در آیات متعددی کلمه جمع بکار برده است، ولی اراده فرد کرده است. از جمله در آیه مباهله مى‏ بینیم كه كلمه" نسائنا" به صورت جمع آمده در صورتى كه منظور از آن طبق شأن نزول‌هاى متعددى كه وارد شده فاطمه زهرا (علیها السلام) است، و همچنین" انفسنا" جمع است در صورتى كه از مردان غیر از پیغمبر كسى جز على (علیه السلام) در آن جریان نبود.[5]

همچنین در این آیه:" یَسْئَلُونَكَ ما ذا یُنْفِقُونَ" و حال آنكه فاعل" یسئلون" با اینكه صیغه جمع است یك نفر است و نیز در این آیه:" الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً" و حال آنكه روایت صحیح وارد شده است كه این آیه در باره یك نفر است و او على بن ابى طالب (علیه السلام) و یا بنا به روایت خود آقایان اهل سنت ابا بكر است!! و همچنین آیات زیاد دیگرى كه در همه، نسبت‏ هایى به صیغه جمع به شخص معین و واحدى داده شده است. عجیب‏تر از آن این آیه است: «یَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصِیبَنا دائِرَةٌ [مائده/52] مى‏گویند مى‏ ترسیم‏ از اینكه دچار گرفتارى شویم» براى اینكه گوینده این حرف به اعتراف خود علماى عامه یك نفر و آن هم رئیس منافقین عبد اللَّه بن ابى بوده است. اکنون تعجب در این است كه این آیه در بین آیاتى قرار دارد كه ما الان در باره آنها بحث مى‏ كنیم، راستى چطور با این فاصله كم حرف خود را از یاد مى‏برند و كم‏ حافظگى به خرج مى ‏دهند؟[6]

از سویی در آیه 55 سوره مائده می گویند که «والذین آمنوا» جمع است و نمی‌شود اراده مفرد کرد. اما همین مفسرین در آیه 52 سوره مائده می گویند که اگر چه خداوند در این آیه صیغه جمع آورده است ولی منظور عبدالله ابن ابی است. این یک بام و دو هوا تا کی!!

و اما منظور از کلمه «وهم راکعون». شك نیست كه ركوع در این آیه به معنى ركوع نماز است، نه به معنى خضوع، زیرا در عرف شرع و اصطلاح قرآن، هنگامى كه ركوع گفته مى‏شود به همان معنى معروف آن یعنى ركوع نماز است، و علاوه بر شان نزول آیه و روایات متعددى كه در زمینه انگشتر بخشیدن على ع در حال ركوع وارد شده و مشروحا بیان خواهیم كرد، ذكر جمله یُقِیمُونَ الصَّلاةَ نیز شاهد بر این موضوع است، و ما در هیچ مورد در قرآن نداریم كه تعبیر شده باشد زكات را با خضوع بدهید، بلكه باید با اخلاص نیت و عدم منت داد.[7]

در كتاب كافى از على بن ابراهیم از پدرش از ابن ابى عمیر از عمر بن اذینة نقل مى‏كند كه او از زراره و فضیل بن یسار و بكیر بن اعین و محمد بن مسلم و برید بن معاویه و ابى الجارود روایت كرده است كه حضرت ابى جعفر (ع) فرمود: خداى عز و جل رسول‏ خود را امر كرد به ولایت على (ع) و این آیه را نازل فرمود" إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ" و نیز ولایت اولى الامر را هم بر امت اسلام واجب كرد و چون مردم نفهمیدند مقصود از ولایت چیست رسول خدا را دستور داد تا بر ایشان ولایت را تفسیر كند همانطورى كه معناى نماز و زكات و حج و روزه را تفسیر فرموده است، وقتى این دستور رسید، رسول اللَّه سخت پریشان شد، و ترسید مردم از شنیدن این فرمان از دین بیزارى جویند و مرتد شوند و او را تكذیب كنند، ناچار به خداى خویش رجوع كرد و خداى متعال هم این آیه را نازل فرمود:" یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ".

بعد از نزول این آیه رسول خدا قیام به امتثال و انجام دستور خداى متعال نمود، یعنى در روز غدیر خم ولایت على (ع) را بر مردم ابلاغ كرد. دستور فرمود تا ندا كنند كه:

" الصلاة جامعة" مردم آماده نماز شوند، آن گاه دستور پروردگار را مبنى بر ولایت على (ع) به مردم گوشزد نمود و فرمود تا حاضرین ماجرا را به غائبین برسانند، عمر بن اذینة- راوى این حدیث- مى‏گوید: غیر از ابى جارود ما بقى آنان كه من از آنان روایت را نقل مى‏كنم همه گفتند كه حضرت فرمود این فریضه، آخرین تكلیفى است كه از ناحیه آفریدگار جهان بسوى بشر نازل شد و لذا این آیه فرود آمد:" الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی". آن گاه امام باقر (ع) فرمود: خداى تعالى مى‏فرماید: بعد از این دیگر فریضه‏اى براى شما مسلمین نازل نمى‏كنم، براى اینكه فرایض شما تكمیل شد.[8]

 



[1] . به كتاب قاضى نور الله مرعشى، احقاق الحق و ازهاق الباطل، مكتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم 1409ق. ص399 تا 410 مراجعه شود.

[2] . به کتاب شرف الدین، سید عبدالحسین، المراجعات، المجمع العالمی لأهل البیت‏ ، قم 1426ق، ص310-322 مراجعه شود.

[3] . براى اطلاع بیشتر به كتاب" احقاق الحق" جلد دوم و" الغدیر" جلد دوم و" المراجعات" مراجعه شود.

[4] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الكتب الإسلامیة ، تهران 1374، ج4، ص123-126

[5] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الكتب الإسلامیة ، تهران 1374، ج4، ص427.

[6] . طباطبائی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1374، ج‏6، ص: 11

[7] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الكتب الإسلامیة ، تهران 1374، ج‏4، ص: 424

[8] . كافى ج 1 ص 289 ح 4.


مرتبط با: امام علی (ع) , امامت ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , مبارزه امام علی در خیبر , اسماعیلیان هند , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , بهشت حضرت آدم , مروری بر زندگی حسن صباح , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , معاد جسمانی , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , ابو یعقوب سجستانی , اسماعیلیه خالصه , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , مذهب دروزیان , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , انحرافات بیت شیرازی , حج در اعتقادات اسماعیلیه , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , عزاداری+اسماعیلیه , سید ابوالفضل برقعه ای , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , شیعه وانشعابات آن , خواجه های هند , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , اسماعیلیان قهستان , اسماعیلیه در خاورمیانه , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , خوجه های اثنی عشری , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , حدیث منزلت , سید مصطفی حسینی طباطبائی , قیامت از دیدگاه نزاریان , جهاد در فریضه غائبه , ارتباط القاعده با آمریکا , عبدالله میمون , علت فراموشی واقعه غدیر , داعش , ابن تیمیه ناصبی , مکتب القرآن , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , رهبر دروزیان در زمان حاضر , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت