تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - گزارشی از کتاب البدعه و آثارها الموبقه 2
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
گزارشی از کتاب البدعه و آثارها الموبقه 2
شنبه 29 مهر 1396 ساعت 12:55 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

ادامه مبحث کتاب البدعه و آثارها الموبقه تالیف آیت الله سبحانی

برای دریافت ابتدای مقاله اینجا کلیک کنید.

الفصل الرابع: الابتداع فی تفسیر البدعه ما لم یکن فی القرون الثلاثه

برخی گفته اند (وهابیت) که تقسیم بدعت به دو قسم حسنه و سیئه و به 5 قسم صحیح نیست بلکه هر آن چه در زمان سلف و سه قرن اول اسلام است حسن و هر آن چه بعد از آن حادث شده است قبیح است. جناب مولف این قول را سخنی گزاف می داند که هیچ سابقه ای در کتاب و روایت ندارد.(ص46) وی می گوید استدلال به حدیث خیر القرون در تشخیص بدعت از غیر آن باطل است. به دلایلی استناد به این حدیث باطل است:

1.       قرن در لغت به معنای نسل است و هر نسلی حدود 60 یا 70 سال است به این ترتیب سه قرن حدود 180 تا 210 سال می شود اکنون از کجا وهابیت 300 سال را استفاده کرده اند. (ص48)

2.       در این که قرن چه مدتی است در بین علمای اهل سنت اختلاف است برخی گفته اند دوران صحابه است که حدود 70 سال را شامل می شود و برخی صحابه و تابعین را دانسته اند و برخی صحابه، تابعین و تابع تابعین را شامل دانسته اند که بنابر هر سه وجه قرون ثلاثه 300 سال را شامل نمی شود.

3.        ملاک از خیر و شر در قرون چیست؟ اگر ملاک از خیریت در قرون ثلاثه این است که همه چیز در آن زمان خوب بوده و همه به یک عقیده بوده اند که تاریخ ملل و نحل چیز دیگری را می گوید. خوارج و مرجئه در قرن اول به وجود آمدند همچنین در قرن دوم و سوم نیز فرق زیادی شکل گرفتند.

ابتداع در تفسیر بدعت

برخی در تفسیر بدعت، بدعت کرده و گفته اند معیار بدعت و عدم بدعت، سنت سلف است. اگر کاری را سلف انجام داده باشند سنت و اگر فعلی در زمان سلف نبوده و بعدا ایجاد شده است بدعت است. رمضان البوطی در کتاب «السلفیه مرحله زمنیه مبارکه لا مذهب اسلامی» حق مطلب را ادا کرده است. وی در این کتاب گفته است که سلف را نمی توان به عنوان یک مذهب محسوب کرد کاری که سلفیه انجام داده اند. مولف به سخنانی از رمضان بوطی استناد کرده است.

الفصل الخامس البدعه و اسباب نشوئها

علل ایجاد بدعت:

1.مبالغه در تعبد خداوند متعال: این قول را شاطبی نقل کرده است و به نظر می رسد که یکی از عللی که باعث بدعت در دین شود این که برخی تصور می کنند برای ایجاد رضای خداوند برخی از امور را ترک کنند و برخی از امور را انجام دهند که همین باعث بدعت در دین شده است. ص61 شواهدی همن این نظریه دارد مثل این که فردی در زمان پیامبر  برای تقرب به خداوند در مسافرت روزه گرفته بود. مولف مثال های فراوانی در این باره از کتب حدیثی آورده است.

2.پیروی از هوی نفس: کسانی که ادعای نبوت کرده اند معمولا به خاطر هوی پرستی دست به بدعت در دین زده اند.

3. تمایل به یادگیری و مطلع شدن بر مجهولات: خداوند انسان را به گونه ای آفریده است که تمایل به یادگیری دارد با توجه به این خصلت فرق زیادی در قرون ثلاثه شکل گرفت که در صدد حقیقت بودند و آن چه مسلم است حق و حقیقت یکی بیشتر نیست و اینچنین برخی گرفتار بدعت شدند (ص66)

4. تعصب مذموم بر تقلید از آباء و اجداد: ص68

5. تسلیم غیر معصوم شدن: قطعا غیر معصوم خطا و اشتباه دارد و وقتی انسان تسلیم غیر معصوم شد به بدعت در دین نیز گرفتار خواهد شد. از همین جاست که می بینیم که بسیاری از مسلمانان به خاطر تن ندادن به فرمایشات معصوم سنت را به سنت پیامبر و سنت صحابه تقسیم کردند و بدعت در دین ایجاد کردند.

فصل ششم. فی تقسیم البدعه الی الحسنه و سیئه

بدعت حسنه و سیئه:  این تقسیم در کلمات امام شافعی و ابن حزم، عزالی، دهلوی و... آمده است. اصل این بدعت سخن عمراست که در رابطه با  اقامه نماز تراویح به جماعت و به امامت ابی بن کعب گفت: نعم البدعه هذه

مولف کتاب دراین رابطه می گوید اگر بدعت را به معنای لغوی بگیریم تقسیم بدعت به حسنه و سئئه درست است به این معنی که برخی از امور که جدید است و مربوط به دین نیست بدعت حسنه باشد و آن چه که مربوط به دین است بدعت سیئه باشد اما کسانی که این تقسیم را ارائه کرده اند بین بدعت لغوی و بدعت دینی خلط کرده اند بنابراین بهتر است که این تقسیم ترک شود زیرا هر آن چه که در دین نقص یا زیاد شود حرام است و غیر آن نیز جایز است. از این رو باید گفت یک چیز یا حرام است و یا سنت

فصل هفتم: تقسیم البدعه الی عادیه و شرعیه

مراد از امور عادی مثل صنعت و صنایعی که مربوط به زندگی عادی انسان است و شرعیه نیز مسائل مربوط به عبادات، عقود، ایقاعات و سیاسات است. مولف این تقسیم بندی را درست نمی داند زیرا متعقد است بدعت یعنی زیاده و نقیصه در دین است بنابراین بدعت در امور عادی از بحث خارج است. ص81

فصل هشتم: تقسیم البدعه الی حقیقیه و اضافیه ص95

 شاطبی این تقسیم را ارائه کرده است.  وی می گوید: بدعت حقیقی یعنی چیزی که دلیلی از کتاب، سنت، اجماع، استدلال  معتبر نزد اهل علم، بر آن نباشد.  مثل تحریم حلال یا تحلیل حرام

بدعت اضافیه:  چیزی که از یک جهت دلیلی بر آن وجود دارد که در این صورت بدعت نیست و اما از جهتی دلیلی بر آن وجود ندارد که در این صورت بدعت است مثل تخصیص روزی از سال را به روزه گرفتن و تداوم داشتن بر این روز که این از آن جهت که نهی وارد نشده است بدعت نیست اما از این جهت که تداوم دارد باعث بدعت در دین می شود.

فصل نهم: لا بدعه فی ما فیه الدلیل نصا او اطلاقا

هر چیزی که دلیل خاص یا عام بر آن موجود باشد بدعت نیست. دلیل نیز بر دو قسم است:

الف: دلیلی از قرآن وجود دارد.

ب: دلیل عامی بر آن وجود داشته باشد. مولف در این مورد مثال هایی زده است

فصل دهم:  الخطوط العامه لتحصین الدین من الابتداع

پیامبر گرامی اسلام برای این که در دین بدعت ایجاد نشود راهکارهایی اندیشیده است که عبارت است از

1.       دوری جستن از بدعت ها و بدعت گزاران: پیامبر احادیث زیادی در رابطه با حرمت بدعت و دوری جستن از بدعت ذکر کرده است

2.       اشاره به وجود کذابین : پیامبر گرامی اسلام از وجود کذابین خبر داده است که مواظب باشید گوگل کذابین را نخورید

3.       اصرار به نوشتن حدیثی در آخرین لحظات عمر مبارکش که مردم به دام بدعت نیفتند ولی عمر مانع شد.

4.       آگاهی مردم به اعتصام به ثقلین

5.       آگاهی مردم به اهل بیت که پیامبر از آنان تعبیر به سفینه نجات فرمودند



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
توحید از دیدگاه اسماعیلیه , داعش , عبدالله میمون , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , خوجه های اثنی عشری , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , رهبر دروزیان در زمان حاضر , اسماعیلیان قهستان , سید مصطفی حسینی طباطبائی , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , ارتباط القاعده با آمریکا , ابن تیمیه ناصبی , مروری بر زندگی حسن صباح , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , جهاد در فریضه غائبه , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , سید ابوالفضل برقعه ای , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , مبارزه امام علی در خیبر , حدیث منزلت , مذهب دروزیان , اسماعیلیه در خاورمیانه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , مکتب القرآن , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , اسماعیلیه خالصه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , اسماعیلیان هند , معاد جسمانی , حج در اعتقادات اسماعیلیه , عزاداری+اسماعیلیه , شیعه وانشعابات آن , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , انحرافات بیت شیرازی , خواجه های هند , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , بهشت حضرت آدم , علت فراموشی واقعه غدیر , قیامت از دیدگاه نزاریان , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , ابو یعقوب سجستانی ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت