تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - عزاداری محرم در زمان فاطمیان
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
عزاداری محرم در زمان فاطمیان
چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 07:49 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

بعد از وفات محمد بن اسماعیل، بسال ۱۷۹ هجری قمری؛ بعلت تعقیب و آزار عباسیان، بناچار چهار نسل از ائمه شیعیان اسماعیلی(وفی احمد، تقی محمد، رضی الدین عبدالله و عبدالله المهدی) مخفی و مستور می زیستند. بنابراین امکان بر پا کردن مجالس عزاداری امام حسین(ع) برای آنان مهیا نبود. . . .

سرانجام با مبارزات خستگی ناپذیر حجتان و داعیان، شیعیان اسماعیلی موفق شدند، در اواخر قرن سوم هجری، در سرزمینی که امروزه تونس نامیده می شود؛ حکومتی را تاسیس نمایند که بنام حضرت فاطمه(س) دختر گرامی پیامبر بزرگ اسلام(ص) حکومت « فاطمیان » نامیده شد. بدین ترتیب اولین حکومت مستقل شیعیان توسط شیعیان اسماعیلی و به رهبری امام آنها عبدالله المهدی در سال ۲۹۷ هجری قمری، با الهام و فراگیری از نهضت امام حسین (ع) در شمال افریقا بر پا گردید. حکومتی که در آن برای اولین بار اذان شیعه از مناره های مساجد شهرها شنیده شد و نماز شیعه در مساجد بر پا گردید و فقه شیعه به صورت فقه رسمی کشور به اجرا در آمد و تمام شعارها و نشانه های شیعه جلوه گر شد که از آنجمله عزاداری بمناسبت شهادت امام حسین (ع) می باشد.


یکی از مهمترین مراحل عزاداری امام حسین (ع)، بعد از تسلط فاطمیان بر مصر در قرن چهارم هجری می باشد؛ که اوج گسترش تشیع است. در این عصر حکومت های شیعی چون: علویان طبرستان، زیدیان یمن، حمدانیان در شمال عراق، فاطمیان در مصر و آل بویه در عراق و ایران به روی کار آمدند. عزاداری امام حسین (ع) در این قرن، در قلمرو حکومت آل بویه و تحت حمایت آنان به صورت علنی و عمومی در کوچه و بازار برگزار شد. سیف الدوله حمدانی نیز از حاکمان شیعی حمدانیان، در قلمرو حکومت خویش در شمال عراق، دستور عزاداری عمومی برای امام حسین (ع) را صادر کرد. همچنین شیعیان اسماعیلی نیز، بعد از فتح مصر، عزاداری های باشکوهی را در روز عاشورا، در مصر مرسوم کردند. بنا به گفته مقریزی، بعد از سقوط حکومت فاطمیان، توسط صلاح الدین ایوبی نیز؛ مجالس عزاداری امام حسین (ع) در مصر ادامه یافت و حتی ایوبیان متعصب هم که به شدت مخالف برگزاری این مراسم بودند، نتوانستند عزاداری روز عاشورا را متوقف سازند. بطوریکه امروزه نیز، بسیاری از جشن ها و اعیادی که فاطمیان در مصر مرسوم کردند مانند نیمه شعبان و روز عاشورا در کشور مصر جایگاه خود را داراست. مهمترین مناسبت های که فاطمیان در آن جشن بر پا می داشتند، عبارتند از: آغاز سال هجری، ولادت پیامبر اکرم (ص)، عید فطر، عید قربان، نیمه شعبان، ولادت امام علی (ع) و  امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت فاطمه(س)، آغاز رمضان، عید غدیر خم و  غیره.

ابن زولاق مورخ مصری در کتاب السیرة المعز الدین بالله نوشته است: برای اولین بار در محرم ۳۶۳ هجری قمری گروهی عظیمی از مردم به خیابان آمده و در ماتم این روز نوحه سر دادند... در این روزها بازارها تعطیل و داد و ستد متوقف بود. از مراسم این روز قربانی شتر، گاو و گوسفند و توزیع آن میان مساکین و فقرا بود.

عزیر بالله نیز در طول دوران خلافت خود، برگزاری مراسم عزاداری عاشورا را سخت تشویق می نمود. مسبحی نیز می گوید: در روز عاشورا از آغاز سال ۳۹۶ هجری قمری (دوران امامت الحاکم بامرالله به بعد) همه ساله بازارها تعطیل می گشت و مردم سوگوار به طرف دانشگاه الازهر در قاهره حرکت نموده و در آنجا گرد هم می آمدند و با نوحه و شیون سوگواری می نمودند. در روز دهم خلیفه فاطمی در گوشه ای عزلت می گزید، در این روز قاضی القضات و بسیاری از مردم در حالی که جامه های عزا بر تن داشتند به زیارت راس الحسین (ع) رفته و در آنجا آماده سوگواری می شدند. نوحه سرایان یکی پس از دیگری نوحه سر می دادند و شاعران در رثای اهل بیت (ع) مرثیه می سرودند. سپس همگان به قصر فرا خوانده می شدند. و در آنجا نیز مراسم سوگواری و نوحه سرایی را  پی می گرفتند. و با عدس، کره، پنیر، شیر، عسل و نانی که عمداً آن را طوری پخته بودند تا رنگش به سیاهی زند، از مردم پذیرایی می کردند. همگان با وجود تفاوت رتبه هایشان در کنار هم از آن می خوردند و هنگامی که مردم غذایشان را می خوردند به منازلشان می رفتند. نوحه سرایان تا غروب روز عاشورا در شهر قاهره گشته و نوحه سر می دادند.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , مبارزه امام علی در خیبر , ارتباط القاعده با آمریکا , اسماعیلیه در خاورمیانه , اسماعیلیه خالصه , عبدالله میمون , بهشت حضرت آدم , سید مصطفی حسینی طباطبائی , مکتب القرآن , خوجه های اثنی عشری , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , حج در اعتقادات اسماعیلیه , داعش , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , شیعه وانشعابات آن , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , مذهب دروزیان , مروری بر زندگی حسن صباح , ابن تیمیه ناصبی , ابو یعقوب سجستانی , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , قیامت از دیدگاه نزاریان , معاد جسمانی , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , اسماعیلیان هند , جهاد در فریضه غائبه , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , خواجه های هند , عزاداری+اسماعیلیه , حدیث منزلت , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , انحرافات بیت شیرازی , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , علت فراموشی واقعه غدیر , رهبر دروزیان در زمان حاضر , اسماعیلیان قهستان , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , سید ابوالفضل برقعه ای , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت