پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
عزاداری محرم در زمان فاطمیان
چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 07:49 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

بعد از وفات محمد بن اسماعیل، بسال ۱۷۹ هجری قمری؛ بعلت تعقیب و آزار عباسیان، بناچار چهار نسل از ائمه شیعیان اسماعیلی(وفی احمد، تقی محمد، رضی الدین عبدالله و عبدالله المهدی) مخفی و مستور می زیستند. بنابراین امکان بر پا کردن مجالس عزاداری امام حسین(ع) برای آنان مهیا نبود. . . .

سرانجام با مبارزات خستگی ناپذیر حجتان و داعیان، شیعیان اسماعیلی موفق شدند، در اواخر قرن سوم هجری، در سرزمینی که امروزه تونس نامیده می شود؛ حکومتی را تاسیس نمایند که بنام حضرت فاطمه(س) دختر گرامی پیامبر بزرگ اسلام(ص) حکومت « فاطمیان » نامیده شد. بدین ترتیب اولین حکومت مستقل شیعیان توسط شیعیان اسماعیلی و به رهبری امام آنها عبدالله المهدی در سال ۲۹۷ هجری قمری، با الهام و فراگیری از نهضت امام حسین (ع) در شمال افریقا بر پا گردید. حکومتی که در آن برای اولین بار اذان شیعه از مناره های مساجد شهرها شنیده شد و نماز شیعه در مساجد بر پا گردید و فقه شیعه به صورت فقه رسمی کشور به اجرا در آمد و تمام شعارها و نشانه های شیعه جلوه گر شد که از آنجمله عزاداری بمناسبت شهادت امام حسین (ع) می باشد.


یکی از مهمترین مراحل عزاداری امام حسین (ع)، بعد از تسلط فاطمیان بر مصر در قرن چهارم هجری می باشد؛ که اوج گسترش تشیع است. در این عصر حکومت های شیعی چون: علویان طبرستان، زیدیان یمن، حمدانیان در شمال عراق، فاطمیان در مصر و آل بویه در عراق و ایران به روی کار آمدند. عزاداری امام حسین (ع) در این قرن، در قلمرو حکومت آل بویه و تحت حمایت آنان به صورت علنی و عمومی در کوچه و بازار برگزار شد. سیف الدوله حمدانی نیز از حاکمان شیعی حمدانیان، در قلمرو حکومت خویش در شمال عراق، دستور عزاداری عمومی برای امام حسین (ع) را صادر کرد. همچنین شیعیان اسماعیلی نیز، بعد از فتح مصر، عزاداری های باشکوهی را در روز عاشورا، در مصر مرسوم کردند. بنا به گفته مقریزی، بعد از سقوط حکومت فاطمیان، توسط صلاح الدین ایوبی نیز؛ مجالس عزاداری امام حسین (ع) در مصر ادامه یافت و حتی ایوبیان متعصب هم که به شدت مخالف برگزاری این مراسم بودند، نتوانستند عزاداری روز عاشورا را متوقف سازند. بطوریکه امروزه نیز، بسیاری از جشن ها و اعیادی که فاطمیان در مصر مرسوم کردند مانند نیمه شعبان و روز عاشورا در کشور مصر جایگاه خود را داراست. مهمترین مناسبت های که فاطمیان در آن جشن بر پا می داشتند، عبارتند از: آغاز سال هجری، ولادت پیامبر اکرم (ص)، عید فطر، عید قربان، نیمه شعبان، ولادت امام علی (ع) و  امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت فاطمه(س)، آغاز رمضان، عید غدیر خم و  غیره.

ابن زولاق مورخ مصری در کتاب السیرة المعز الدین بالله نوشته است: برای اولین بار در محرم ۳۶۳ هجری قمری گروهی عظیمی از مردم به خیابان آمده و در ماتم این روز نوحه سر دادند... در این روزها بازارها تعطیل و داد و ستد متوقف بود. از مراسم این روز قربانی شتر، گاو و گوسفند و توزیع آن میان مساکین و فقرا بود.

عزیر بالله نیز در طول دوران خلافت خود، برگزاری مراسم عزاداری عاشورا را سخت تشویق می نمود. مسبحی نیز می گوید: در روز عاشورا از آغاز سال ۳۹۶ هجری قمری (دوران امامت الحاکم بامرالله به بعد) همه ساله بازارها تعطیل می گشت و مردم سوگوار به طرف دانشگاه الازهر در قاهره حرکت نموده و در آنجا گرد هم می آمدند و با نوحه و شیون سوگواری می نمودند. در روز دهم خلیفه فاطمی در گوشه ای عزلت می گزید، در این روز قاضی القضات و بسیاری از مردم در حالی که جامه های عزا بر تن داشتند به زیارت راس الحسین (ع) رفته و در آنجا آماده سوگواری می شدند. نوحه سرایان یکی پس از دیگری نوحه سر می دادند و شاعران در رثای اهل بیت (ع) مرثیه می سرودند. سپس همگان به قصر فرا خوانده می شدند. و در آنجا نیز مراسم سوگواری و نوحه سرایی را  پی می گرفتند. و با عدس، کره، پنیر، شیر، عسل و نانی که عمداً آن را طوری پخته بودند تا رنگش به سیاهی زند، از مردم پذیرایی می کردند. همگان با وجود تفاوت رتبه هایشان در کنار هم از آن می خوردند و هنگامی که مردم غذایشان را می خوردند به منازلشان می رفتند. نوحه سرایان تا غروب روز عاشورا در شهر قاهره گشته و نوحه سر می دادند.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
نویسندگان
برچسب ها
بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , رهبر دروزیان در زمان حاضر , عبدالله میمون , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , انحرافات بیت شیرازی , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , حج در اعتقادات اسماعیلیه , قیامت از دیدگاه نزاریان , مذهب دروزیان , خوجه های اثنی عشری , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , معاد جسمانی , علت فراموشی واقعه غدیر , خواجه های هند , معاد از دیدگاه اسماعیلیه , مفتی مصری:قم شهر علم وعلماست , مروری بر زندگی حسن صباح , بهشت حضرت آدم , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , ابو یعقوب سجستانی , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , اسماعیلیه در خاورمیانه , مبارزه امام علی در خیبر , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , اسماعیلیان قهستان , جهاد در فریضه غائبه , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , ابن تیمیه ناصبی , حدیث منزلت , دشنام به ساحت مراجع توسط یاسر الحبیب , شیعه وانشعابات آن , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیان هند , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , عزاداری+اسماعیلیه , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , اسماعیلیه خالصه , داعش , ارتباط القاعده با آمریکا , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت