پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
تفاوت اعتقاد وهابیت و شیعه در مسئله رؤیت خداوند
دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 08:18 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

برای شناخت یک مذهب، خوب است که اعتقادات آن مذهب مورد توجه قرار گیرد. از این رو در این مقاله بر آن هستم که عقیده وهابیت و شیعه را در مسئله توحید با یکدیگر مقایسه کنم و ارزیابی را به خواننده گرامی واگذار کنم.

توحیدی که وهابیت معرفی می کند نه در کتاب خدا و نه در سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و نه در اقوال امت اسلامی و ائمه اهل سنت ، نیامده است. بلکه یک توحید خاص است!

خدای که وهابیت معرفی می کند «چشم» دارد! [1] پا دارد! و با همان پا وارد جهنم می شود![2] دست دارد[3] موهای سرش فرفری است و... و از همه مهمتر این که خدای وهابیت را با چشم سر می توان مشاهده کرد. خدا وهابیت برخی از شب ها به آسمان دنیا می آید و ....

اما شیعه معتقد است که خداوند از این صفات جسمانی مبرا است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با این که آیا امکان دارد خداوند را با چشم سر مشاهده کرد می فرماید:

یکی از صفات سلبی خداوند «رویت» است که معرکه اختلافات و آرائ است برخی مثل مجسمه قائل به رویت خداوند در دنیا و آخرت شده اند و برخی فقط رویت را به آخرت اختصاص داده اند ولی حق آن است که رویت خدا با چشم ظاهر به طور مطلق ممکن نیست زیرا این نوع رویت مستلزم آن است که شیئی مرئی دارای بعد جهت مکان و زمان باشد در صورتی که خدای متعال منزه از اوصاف مادی پیش گفته است. خداوند می فرماید: «لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار» چشم ها او را نمی بینند و اوست که دیگران را در می یابد.  چشم با این که دورترین و ظریفترین چیز را می یابد خدا را نمی بیند. یعنی با اینکه چشم چیزهای دور را می بیند. ستارگان، کهکشهانها ولی خدا را نمی بیند.

در فرهنگ قرآن و اهل بیت برای انسان های کمال یافته رویت با دل و شهود منزه از هرگونه آلایش مادی ممکن است. و آن چه که در متون دینی از دیدن آمده است به شهود قلبی دلالت دارد. کسی می تواند خداوند را ببیند که بر خیال و وهم خود مسلط باشد و تا خیال و وهم کسی میدان دار ادراک او باشد خدای سبحان برای او ظهور نخواهد کرد.

درخواست رؤیت خداوند توسط حضرت موسی

در قصه حضرت موسی نیز که در قرآن آمده است که حضرت موسی گفت: «یا رب ارنی انظر الیک» خودت را به من نشان بده اختلاف است. برخی گفته اند رویت در اینجا به معنای علم است. یعنی حضرت موسی تقاضای شناخت خداوند از طریق علم حصولی را داشت. این دیدگاه درست نیست زیرا از سخنانی که از موسی در محاجه با فرعون وجود دارد و توحید از طریق درخت و .... مشخص می شود که حضرت موسی مراتب بالاتری از توحید حصولی را قبلا دریافت کرده بود. قول دوم این است که حضرت موسی رویت با جشم ظاهر را برای قوم خود طلبید که خواجه و شارحان تجرید بر این قول هستند ولی حق آن است که موسی رویت را برای خود خواست نه برای قوم خودش. قول سوم این است که حضرت موسی درخواست رویت قلبی را داشت که خداوند در پاسخ گفت تو نمی توانی به رویت قلبی برسی. رویت قلبی بر دو قسم است. رویت قلبی با واسطه و رویت قلبی بدون واسطه. حضرت موسی درخواست رویت قلبی بدون واسطه را داشت که خداوند پاسخ داد تو هنوز به آن مقام نرسیده ای. و اینکه خداوند فرمود «لن ترنی» یعنی ای موسی تو توان دیدن من را بلاواسطه نداری و وقتی خداوند بر موسی تجلی کرد، موسی نتوانست تحمل کند «وخر موسی صعقا» [4]

 



[1] . «ذَكَرَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، یَوْمًا بَیْنَ ظَهْرَیِ النَّاسِ المَسِیحَ الدَّجَّالَ، فَقَالَ: " إِنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِأَعْوَرَ، أَلاَ إِنَّ المَسِیحَ الدَّجَّالَ أَعْوَرُ العَیْنِ الیُمْنَى». صحیح بخاری ج3، ص 1269، باب 49، ح 3256؛ دار النشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا

[2] . «قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: " لاَ تَزَالُ جَهَنَّمُ تَقُولُ: هَلْ مِنْ مَزِیدٍ، حَتَّى یَضَعَ رَبُّ العِزَّةِ فِیهَا قَدَمَهُ، فَتَقُولُ: قَطْ قَطْ وَ عِزَّتِكَ » صحیح بخاری ج8، ص 134، بَابُ الحَلِفِ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَصِفَاتِهِ وَكَلِمَاتِهِ، ح 6661؛ المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة، مصورة عن السلطانیة بإضافة ترقیم ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی، الطبعة: الأولى، 1422هـ

[3] . «حَدَّثَنَا أَبُو هُرَیْرَةَ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «إِنَّ یَمِینَ اللَّهِ مَلْأَى لاَ یَغِیضُهَا نَفَقَةٌ...، أَرَأَیْتُمْ مَا أَنْفَقَ مُنْذُ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ، فَإِنَّهُ لَمْ یَنْقُصْ مَا فِی یَمِینِهِ... وَ بِیَدِهِ الأُخْرَى الفَیْضُ - أَوِ القَبْضُ - یَرْفَعُ وَ یَخْفِضُ» صحیح بخاری ج6 ص2699 کتاب التوحید، باب وکان عرشه علی الماء، ح 6983؛ دار النشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت - 1407 - 1987 ، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا 

[4] . جوادی آملی، توحید در قرآن، مرکز نشر اسراء، چاپ چهارم، قم، 1387ش، ص262-268.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
نویسندگان
برچسب ها
اسماعیلیه در خاورمیانه , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , مبارزه امام علی در خیبر , ابو یعقوب سجستانی , معاد جسمانی , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , داعش , معاد از دیدگاه اسماعیلیه , حج در اعتقادات اسماعیلیه , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , رهبر دروزیان در زمان حاضر , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , خوجه های اثنی عشری , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , عبدالله میمون , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , انحرافات بیت شیرازی , خواجه های هند , بهشت حضرت آدم , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , اسماعیلیان هند , قیامت از دیدگاه نزاریان , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , حدیث منزلت , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , جهاد در فریضه غائبه , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , اسماعیلیه خالصه , مفتی مصری:قم شهر علم وعلماست , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , شیعه وانشعابات آن , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , ارتباط القاعده با آمریکا , ابن تیمیه ناصبی , اسماعیلیان قهستان , دشنام به ساحت مراجع توسط یاسر الحبیب , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , علت فراموشی واقعه غدیر , عزاداری+اسماعیلیه , مروری بر زندگی حسن صباح , مذهب دروزیان ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت