تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - تفاوت اعتقاد وهابیت و شیعه در مسئله رؤیت خداوند
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
تفاوت اعتقاد وهابیت و شیعه در مسئله رؤیت خداوند
دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 09:18 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

برای شناخت یک مذهب، خوب است که اعتقادات آن مذهب مورد توجه قرار گیرد. از این رو در این مقاله بر آن هستم که عقیده وهابیت و شیعه را در مسئله توحید با یکدیگر مقایسه کنم و ارزیابی را به خواننده گرامی واگذار کنم.

توحیدی که وهابیت معرفی می کند نه در کتاب خدا و نه در سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و نه در اقوال امت اسلامی و ائمه اهل سنت ، نیامده است. بلکه یک توحید خاص است!

خدای که وهابیت معرفی می کند «چشم» دارد! [1] پا دارد! و با همان پا وارد جهنم می شود![2] دست دارد[3] موهای سرش فرفری است و... و از همه مهمتر این که خدای وهابیت را با چشم سر می توان مشاهده کرد. خدا وهابیت برخی از شب ها به آسمان دنیا می آید و ....

اما شیعه معتقد است که خداوند از این صفات جسمانی مبرا است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با این که آیا امکان دارد خداوند را با چشم سر مشاهده کرد می فرماید:

یکی از صفات سلبی خداوند «رویت» است که معرکه اختلافات و آرائ است برخی مثل مجسمه قائل به رویت خداوند در دنیا و آخرت شده اند و برخی فقط رویت را به آخرت اختصاص داده اند ولی حق آن است که رویت خدا با چشم ظاهر به طور مطلق ممکن نیست زیرا این نوع رویت مستلزم آن است که شیئی مرئی دارای بعد جهت مکان و زمان باشد در صورتی که خدای متعال منزه از اوصاف مادی پیش گفته است. خداوند می فرماید: «لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار» چشم ها او را نمی بینند و اوست که دیگران را در می یابد.  چشم با این که دورترین و ظریفترین چیز را می یابد خدا را نمی بیند. یعنی با اینکه چشم چیزهای دور را می بیند. ستارگان، کهکشهانها ولی خدا را نمی بیند.

در فرهنگ قرآن و اهل بیت برای انسان های کمال یافته رویت با دل و شهود منزه از هرگونه آلایش مادی ممکن است. و آن چه که در متون دینی از دیدن آمده است به شهود قلبی دلالت دارد. کسی می تواند خداوند را ببیند که بر خیال و وهم خود مسلط باشد و تا خیال و وهم کسی میدان دار ادراک او باشد خدای سبحان برای او ظهور نخواهد کرد.

درخواست رؤیت خداوند توسط حضرت موسی

در قصه حضرت موسی نیز که در قرآن آمده است که حضرت موسی گفت: «یا رب ارنی انظر الیک» خودت را به من نشان بده اختلاف است. برخی گفته اند رویت در اینجا به معنای علم است. یعنی حضرت موسی تقاضای شناخت خداوند از طریق علم حصولی را داشت. این دیدگاه درست نیست زیرا از سخنانی که از موسی در محاجه با فرعون وجود دارد و توحید از طریق درخت و .... مشخص می شود که حضرت موسی مراتب بالاتری از توحید حصولی را قبلا دریافت کرده بود. قول دوم این است که حضرت موسی رویت با جشم ظاهر را برای قوم خود طلبید که خواجه و شارحان تجرید بر این قول هستند ولی حق آن است که موسی رویت را برای خود خواست نه برای قوم خودش. قول سوم این است که حضرت موسی درخواست رویت قلبی را داشت که خداوند در پاسخ گفت تو نمی توانی به رویت قلبی برسی. رویت قلبی بر دو قسم است. رویت قلبی با واسطه و رویت قلبی بدون واسطه. حضرت موسی درخواست رویت قلبی بدون واسطه را داشت که خداوند پاسخ داد تو هنوز به آن مقام نرسیده ای. و اینکه خداوند فرمود «لن ترنی» یعنی ای موسی تو توان دیدن من را بلاواسطه نداری و وقتی خداوند بر موسی تجلی کرد، موسی نتوانست تحمل کند «وخر موسی صعقا» [4]

 



[1] . «ذَكَرَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، یَوْمًا بَیْنَ ظَهْرَیِ النَّاسِ المَسِیحَ الدَّجَّالَ، فَقَالَ: " إِنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِأَعْوَرَ، أَلاَ إِنَّ المَسِیحَ الدَّجَّالَ أَعْوَرُ العَیْنِ الیُمْنَى». صحیح بخاری ج3، ص 1269، باب 49، ح 3256؛ دار النشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا

[2] . «قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: " لاَ تَزَالُ جَهَنَّمُ تَقُولُ: هَلْ مِنْ مَزِیدٍ، حَتَّى یَضَعَ رَبُّ العِزَّةِ فِیهَا قَدَمَهُ، فَتَقُولُ: قَطْ قَطْ وَ عِزَّتِكَ » صحیح بخاری ج8، ص 134، بَابُ الحَلِفِ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَصِفَاتِهِ وَكَلِمَاتِهِ، ح 6661؛ المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة، مصورة عن السلطانیة بإضافة ترقیم ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی، الطبعة: الأولى، 1422هـ

[3] . «حَدَّثَنَا أَبُو هُرَیْرَةَ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «إِنَّ یَمِینَ اللَّهِ مَلْأَى لاَ یَغِیضُهَا نَفَقَةٌ...، أَرَأَیْتُمْ مَا أَنْفَقَ مُنْذُ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ، فَإِنَّهُ لَمْ یَنْقُصْ مَا فِی یَمِینِهِ... وَ بِیَدِهِ الأُخْرَى الفَیْضُ - أَوِ القَبْضُ - یَرْفَعُ وَ یَخْفِضُ» صحیح بخاری ج6 ص2699 کتاب التوحید، باب وکان عرشه علی الماء، ح 6983؛ دار النشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت - 1407 - 1987 ، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا 

[4] . جوادی آملی، توحید در قرآن، مرکز نشر اسراء، چاپ چهارم، قم، 1387ش، ص262-268.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
خوجه های اثنی عشری , عبدالله میمون , سید مصطفی حسینی طباطبائی , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , جهاد در فریضه غائبه , مکتب القرآن , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , قیامت از دیدگاه نزاریان , مبارزه امام علی در خیبر , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , داعش , شیعه وانشعابات آن , خواجه های هند , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیه خالصه , اسماعیلیان هند , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , رهبر دروزیان در زمان حاضر , انحرافات بیت شیرازی , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , ابن تیمیه ناصبی , مروری بر زندگی حسن صباح , سید ابوالفضل برقعه ای , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , علت فراموشی واقعه غدیر , حج در اعتقادات اسماعیلیه , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , مذهب دروزیان , اسماعیلیان قهستان , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , ارتباط القاعده با آمریکا , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , عزاداری+اسماعیلیه , اسماعیلیه در خاورمیانه , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , بهشت حضرت آدم , حدیث منزلت , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , معاد جسمانی , ابو یعقوب سجستانی , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , توحید از دیدگاه اسماعیلیه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت