پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
توسل سلف و ائمه اربعه به صلحا
شنبه 25 شهریور 1396 ساعت 12:55 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

سلفیه معتقدند که توسل به انبیا و صلحا جایز نیست؛ زیرا سلف چنین اعمالی را انجام نمی‌دادند. اما آن چه در منابع روایی اهل سنت آمده است، خبر از توسل سلف به نبی مکرم اسلام می‌دهد. ابن ابی شیبه در کتاب مصنف، چنین روایت کرده است: در زمان «عمر» مردم دچار قحطی وخشکسالی شدند. مردی به نام (بلال بن حارث) کنار قبر پیامبر آمد وگفت: ای رسول خدا مردم نابود شدند از خداوند برای امتت طلب باران کن. رسول خدا در عالم خواب به آن مرد فرمود: نزد «عمر» برو و از جانب من به او سلام برسان و بگو به زودی باران خواهد آمد وسیراب خواهید شد و بگو کیسه سخاوت را گسترده ساز. آن مرد ماجرای خوابش را برای «عمر» نقل کرد. قطرات اشک از چشمان «عمر» جاری شد وگفت خداوندا کوشش و جدّیت کردم ولی همیشه ناتوان وعاجز بودم. [1]

این حدیث از دو جهت دلالت بر جواز توسل دارد. اولا در این حدیث آمده است که یک صحابی به نام بلال بن حارث به قبر پیامبر متوسل شده است و ثانیا وی در خواب، پیامبر را مشاهده کرده است که حضرت توسل را تأیید کرده است خصوصا آن که به اعتقاد وهابیت، دیدن پیامبر در خواب، مثل دیدن پیامبر در حال حیات حجت است.

 افزون بر این که روایاتی وجود دارد که امام شافعی به قبر احمد بن حنبل متوسل می شد. امام شافعی می گوید: «إنی لأتبرك بأبی حنیفة وأجیء إِلَى قبره فی كل یوم- یَعْنِی زائرا- فإذا عرضت لی حاجة صلیت ركعتین وجئت إِلَى قبره وسألت الله تعالى الحاجة عنده، فما تبعد عنی حتى تقضى؛ من هر روز به نزد قبر ابوحنیفه می‌آیم و خودم را به قبر او متبرک می‌کنم وبه او متوسل می‌شوم. وقتی حاجتی دارم دو رکعت نماز می‌خوانم و حاجتم را در کنار قبر ابوحنیفه از خداوند می‌خواهم، هنوز از کنار قبر دور نشده‌ام که حاجتم برآورده می‌شود».[2]

همچنین سلف صالح نیز به قبور ائمه اربعه نیز متوسل می شدند. شخصی به نام عبدالله بن موسی می گوید: شبی بسیار تاریک من و پدرم به قصد زیارت احمد بن حنبل از خانه خارج شدیم. شب خیلی تاریک بود، پدرم به من گفت: پسرم بیا به خداوند به واسطه این بنده صالح خدا (احمد بن حنبل) متوسل شویم تا راه برای ما روشن شود. 30 سال است که هر گاه به احمد بن حنبل متوسل می شوم حاجتم برآورده می شود. پس در این هنگام پدرم دعا کرد و من آمین گفتم لحظاتی نگذشت که آسمان مثل شبی که ماه به صورت کامل در آسمان باشد، روشن شد تا اینکه ما به مقصد رسیدیم.[3]

این سخنی است که در کتاب مناقب احمد نقل شده است که هم دلیلی بر جواز زیارت قبور اولیا است و هم دلیلی بر جواز توسل به قبور اولیا. اکنون از وهابیت می‌پرسیم چگونه توسل به قبر احمد بن حنبل جایز باشد، ولی توسل به قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) یا امیرالمومنین (علیه السلام) و یا امام رضا (علیه السلام) جایز نباشد!



[1] . ابن أبی شیبه، عبدالله بن محمّد (م 235)، المصنّف فی الأحادیث والآثار، تحقیق: كمال یوسف الحوت، مكتبة الرشد، چاپ اوّل، ریاض، 1409ق، ج6، ص356.َ «اصَابَ النَّاسَ قَحْطٌ فِی زَمَنِ عُمَرَ، فَجَاءَ رَجُلٌ إِلَى قَبْرِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، اسْتَسْقِ لِأُمَّتِكَ فَإِنَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا، فَأَتَى الرَّجُلَ فِی الْمَنَامِ فَقِیلَ لَهُ: " ائْتِ عُمَرَ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ، وَأَخْبِرْهُ أَنَّكُمْ مُسْتَقِیمُونَ وَقُلْ لَهُ: عَلَیْكَ الْكَیْسُ، عَلَیْكَ الْكَیْسُ "، فَأَتَى عُمَرَ فَأَخْبَرَهُ فَبَكَى عُمَرُ ثُمَّ قَالَ: یَا رَبِّ لَا آلُو إِلَّا مَا عَجَزْتُ عَنْه»

[2] . أبو بكر أحمد بن علی بن ثابت بن أحمد بن مهدی الخطیب البغدادی، تاریخ بغداد وذیوله، ناشر: دار الكتب العلمیة، بیروت، 1417ق، ج1، ص135

[3] . جمال الدین أبو الفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد الجوزی، مناقب الإمام أحمد، محقق: عبد الله بن عبد المحسن التركی، ناشر: دار هجر، الطبعة: الثانیة، 1409ق، ص400 «أخبرنا أبو محمد عبد الله بن محمد, قال: أخبرنا أبو بكر محمد بن عیسى, قال: حدثنا العباس, قال: وحدثنى اللَّكّاف, قال: حدثنی عبد الله بن موسى - وكان من أهل السنة - قال: خرجتُ أنا وأبى فى لَیلة مُظلمة نزور أحمد, فاشتدَّت الظلمة, فقال أبى یا بُنى, تعال حتى نتوسَّل إلى الله تعالى بهذا العبد الصالح حَتى یُضئ لنا الطریق, فإنى مُنذ ثلاثین سَنة ما توسَّلتُ به إلا قُضیت حاجَتی, فدعا أبى وأمَّنْتُ أنا على دُعائه, فأضاءّت السماء كأنها لیلة مُقمرة حتى وَصلنا إلیه».

 



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
نویسندگان
برچسب ها
مروری بر زندگی حسن صباح , علت فراموشی واقعه غدیر , شیعه وانشعابات آن , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , اسماعیلیه خالصه , معاد جسمانی , اسماعیلیان هند , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , معاد از دیدگاه اسماعیلیه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , اسماعیلیان قهستان , ابن تیمیه ناصبی , خوجه های اثنی عشری , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , ارتباط القاعده با آمریکا , مذهب دروزیان , جهاد در فریضه غائبه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , قیامت از دیدگاه نزاریان , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , خواجه های هند , دشنام به ساحت مراجع توسط یاسر الحبیب , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , داعش , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , ابو یعقوب سجستانی , مبارزه امام علی در خیبر , رهبر دروزیان در زمان حاضر , بهشت حضرت آدم , اسماعیلیه در خاورمیانه , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , عبدالله میمون , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , حج در اعتقادات اسماعیلیه , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , انحرافات بیت شیرازی , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , مفتی مصری:قم شهر علم وعلماست , حدیث منزلت , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , عزاداری+اسماعیلیه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت