تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - خوجه های «اسماعیلی» و «اثنی عشری» و «سنی»
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
خوجه های «اسماعیلی» و «اثنی عشری» و «سنی»
پنجشنبه 25 خرداد 1396 ساعت 10:58 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

خوجه های «اسماعیلی» و «اثنی عشری» و «سنی»

خُوجه، نام جماعتی مذهبی در هند است که از آیین هندو به مذهب اسماعیلیه گرویده اند. خوجه ها به سه قسم تقسیم می شوند. گروهی با عنوان "خوجه اسماعیلی نزاری" معروف هستند و گروهی با عنوان "خوجه اثنی عشری" و گروه سوم با عنوان "خوجه سنی" شهرت دارند. بنابراین واژه «خوجه» شامل سه طیف اسماعیلی، اثنی عشری و سنی می شود و هر کدام از این سه گروه با یکدیگر از نظر عقیدتی اختلاف دارد.


خوجه های اسماعیلی

 عنوان و لقبی برای گروهی از شیعیان اسماعیلی نزاری است، كه خاستگاه آنان: هند، پاكستان و كشمیر بوده و اكنون بیشتر آنان در كشورهای شرق افریقا، همچون: اوگاندا، تانزانیا و كنیا، همچنین در اروپا و آمریكای شمالی بخصوص در بریتانیا، كانادا و ایالات متحده آمریكا سكونت دارند. آنها خود را مسلمان شیعه اسماعیلی می نامند، در حالی كه از تركیب عقاید، هندو – اسلام، آئین جدیدی جدا از اسلام را پایه ریزی نمودند. بیشتر خوجه های متعصب به وجود خدا عقیده ندارند، مگر خدایی كه بصورت "آقاخان" باشد.

عقاید خوجه های اسماعیلی

قرآن:  مولایی‌ها كه گروهی از خوجه ها می باشند، اصرار می ورزند كه خدا به جبرائیل امر كرده بود قرآن را به علی بدهد. ولی او از روی سهو آن را به محمد ( ص ) داد. آنها گفتار پیران را قرآن خود می دانند. خوجه، قرآن كریم را تحریف شده می دانند. و بطور كلی قرآن را نه وحی الهی، بلكه كتابی كه در گذشته نوشته شده و الان دیگر زمان آن گذشته و بدرد زندگی امروز نمی خورد، می دانند. آنها گنان ها و فرامین را خیلی مقدس تر و مهم تر از قرآن می دانند.

معاد: خوجه ها مانند پیروان آیین هندو، معاد مطرح شده در شرایع آسمانی را منكرند ولی پاداش و كیفر اعمال را پذیرفته و آن را از طریق « تناسخ » توجیه می كنند و در این دنیا می دانند.

نماز: خوجه ها نمازهای یومیه را كه پنج وقت در شبانه روز و مشتمل برهفده ركعت می باشد، ترك نموده و به جای نمازگزاردن، سه وقت در شبانه روز دعا می خوانند. نمازی كه نیت، ركوع، سجود ندارد.

طهارت: خوجه ها طهارت را به عنوان یكی از هفت اركان شریعت قبول ندارند، غسل نمی كنند و برای دعا خواندن وضو نمی گیرند و چون اعتقادی به خانه خدا ندارند، رو به قبله نمی ایستند و در هر جهت كه امكان داشته باشد، نشسته،دعا می خوانند.

روزه: خوجه ها امر صریح خداوند در قرآن كریم مبنی بر فرض بودن روزه را انكارمی كنند و روزه نمی گیرند و می گویند نماز و روزه از ما برداشته شده است. بعضی از خوجه ها فقط روز بیست و یكم رمضان را روزه می گیرند. و آن هم شب بیستم از زمانی كه به بستر می روند تا ظهر بیست و یكم . اخیراً نیز مشاهده شد كه بعضی از خوجه ها ظاهراً از جهت سلامتی جسمی سی روز رمضان را روزه می گیرند، البته نه برای اجرای امر الهی، بلكه به عنوان وسیله ای برای لاغری و زیباتر شدن اندام بدنشان. از نظر خوجه ها، شبهای نوزدهم تا بیست و سوم ماه رمضان مقدس است. خوجه ها در این پنج شب در جماعتخانه ها مراسم توبه برگزار می كنند. البته نه توبه بر مبنای اسلام و بصورتی كه خداوند فرمان داده، بلكه بصورت توبه ای كه بیشتر در مسیحیت رایج است.در این مراسم موكی به نمایندگی از طرف امام گناهان بندگان را می بخشد.

حج: طبق اعتقاد خوجه ها، حج به معنای زیارت امام است. خوجه ها تقریباً هرگز به زیارت مكه و مدینه نمیروند چون قبله را قبول ندارند و اصولاً به هیچ یك از عبادات اسلامی باور ندارند.

عید فطر و قربان: اكثریت خوجه ها عید قربان و عید سعید فطر را با توجه به آنكه فریضه ای به نام حج و روزه ندارند، جشن نمی گیرند. و در روز عید فطر، نماز عید فطر را برپا نمی كنند. البته در بعضی از مناطق، خوجه ها مانند سایر مسلمانان این اعیاد را جشن گرفته، در حالی كه لباس عید می پوشند در جماعت خانه ها اجتماع می كنند.

نتیجه:  به نظر می رسد در صورتی كه خوجه ها را با این مجموعه عقاید، مسلمان شیعه اسماعیلی بدانیم پس  بایستی در شیعه اسماعیلی بودن بزرگانی همچون حمیدالدین كرمانی، قاضی نعمان، مؤید الدین شیرازی، ابوحاتم رازی، احمد نسفی، ابویعقوب سجستانی، جعفربن منصور الیمن، محتشم قهستانی، خاكی خراسانی، حكیم نزاری قهستانی، ناصر خسرو قبادیانی، مولانا جلال الدین رومی و غیره كه از پیروان طریقه اسماعیلیه هستند و در كتب خود با این عقاید غلو آمیز به مبارزه پرداختند و معتقدین به این عقاید را مورد نكوهش و سرزنش قرار دادند، شك و تردید نمود.

برای اطلاع بیشتر با عقاید و آراء خوجه های اسماعیلی در "وبلاگ دبستان" این جا را کلیک کنید.

همچنین می توانید برای دانلود مقاله ای با عنوان «نگرشی بر جایگاه بهره ها و خوجه ها در هند» اینجا کلیک کنید.

خوجه های اثنی عشری

خوجه های اثنی عشری در ابتدا اسماعیلی مذهب بودند، ولی بر اساس اختلافی که بین آنان و آقاخان اول ایجاد شد از اسماعیلیه جدا شدند. در اوایل دهه ۱۸۷۰م، شماری از خوجه‌ها به رهبری دوجی جمال در نجف با عالم شیعی "شیخ زین العابدین مازندرانی" دیدار کردند. این ملاقات زمینه گرایش تعدادی از خوجه‌ها را به تشیع اثناعشری فراهم آورد، که به شیعیان خوجه اثناعشری معروف شدند. شیعیان خوجه اثنی عشری، اقلیتی نیرومند هستند که در اشاعه فرهنگ تشیع و مذهب اهل بیت(ع) نقش پررنگی دارند و سرلوحه برنامه های خود را معرفی اهل بیت(ع)، مبارزه با فقر، حمایت از محرومان و تأمین و گسترش رفاه برای شیعیان جهان و جوامع انسانی قرار داده اند.

در حال حاضر شمار کثیری از جمعیت 125000 نفری شیعیان خوجه در هند و پاکستان و جمعیتی در شرق آفریقا و تعدادی خانوار در ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سکونت دارند. آنان طی چند دهه گذشته موفق به ایجاد تعادل مناسبی بین سنت ها و آداب و رسوم بر جای مانده از اجداد و پیشینیان ملی و نژادی خود از یک سوی و مقررات و تعالیم دین اسلام شده اند.

عقاید خوجه  های اثنی عشری

خوجه ها از نظر مذهبی بسیار پایبند نمازهای جماعت یومیه، برگزاری مراسم اعیاد و همچنین مراسم عاشورای حسینی هستند. آنان در گذشته مقلد آیت الله سید ابوالقاسم خویی، سپس مقلد آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و در حال حاضر مقلد آیت الله سید علی سیستانی هستند. آنان به عنوان جامعه ای متدین و با تقوا از یک سو به دستورات مراجع تقلید خود عمیقا گردن می نهند و از سوی دیگر تحت نظارت رهبران سیاسی خود به ویژه رهبر فدراسیون جهانی قرار دارند. نظم و انسجام داخلی، روحیه نوع دوستی و کمک به سایر مسلمانان به ویژه پیروان مذاهب تشیع، توجه به مسائل آموزشی و اخلاقی و احترام بیش از حد به مراجع تقلید از ویژگی های این اقلیت کوچک مذهبی به شمار می رود.

 یکی از معروف ترین عالمان دورة اخیر شیعیان خوجه، مرحوم سید سعید اختر رضوی (م 30 خرداد 1381ش) است که بانی اصلی تشیع در کشور تانزانیا است. وی در سن 76 سالگی درگذشت و در قبرستان شیعیان در دارالسلام به خاک سپرده شد. وی حدود چهل سال در تانزانیا زندگی کرد و چندین جلد از تفسیر المیزان علامه طباطبایی را به انگلیسی ترجمه کرد. مرحوم رضوی آثار گران بهای دیگری نیز دارد؛ چنان که کتابی در تاریخ تشیع در آفریقا نوشته است. ایشان مکرر به ایران سفر کرده بود. فرزند وی نیز از روحانیون شیعه است.

شیخ مسلم بانجی دودوما از دیگر مبلغان شیعه در این ناحیه است که مدرسه امیرالمؤمنین(ع) را افتتاح کرد. سید محمد مهدی شوشتری نیز از مبلغان شیعی زنگبار است. شیخ عبدالله ناصر نیز از عالمان شناخته شده شرق آفریقاست. شیخ مسیح شعبان از دیگر رهبران زبده در این کشور است. مرحوم ملااصغر برای سال ها رئیس فدراسیون خوجه ها در لندن بود و خود از چهره های فرهیخته و دانشمند آنها به شمار می آمد.

دیدگاه خوجه ها به جمهوری اسلامی ایران از اشتراکات دینی و مذهبی آنان با مردم ایران فراتر است. آنان به کشور ایران عشق ورزیده و با توجه به اینکه ایران تنها کشوری است که اکثریت جمعیت آن را پیروان مذهب اهل بیت(ع) تشکیل می دهند، احساس قرابت خاصی با ایرانیان داشته و در کنار هند که زادگاه خود یا والدینشان به شمار می رود، به ایران به منزله مرکز ثقل شیعیان جهان علاقه ای ویژه دارند و این کشور را وطن دوم خود می نامند. خوجه ها هر چند به دلیل ویژگی محافظه کارانه ذاتی شان، آشکارا از جمهوری اسلامی ایران هواداری نمی کنند ولی جایگاه کنونی ایران به منزله کشوری مستقل و قدرتمند با بیش از سه دهه ایستادگی در برابر زورگویی های قدرت های جهانی موجب شده که آنها احترامی ویژه برای کشور ما قائل بوده و آن را الگوی خود بدانند.

برای اطلاع بیشتر درباره خوجه های اثنی عشری به مقاله «خوجه های شیعه» به آدرس مجله معارف/ مهر و آبانماه سال 1391 ، شماره 94 مراجعه کنید یا برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

همچنین می توانید برای شناخت اجمالی خوجه های اثنی عشری  مقاله پی دی اف «آشنایی با شیعیان اثنی عشری» را از همین جا دریافت کنید. برای دانلود  مقاله کلیک کنید.

خوجه های سنی

اسماعیلیه از قرن هشتم هجری در هند گسترش یافت. آقاخان اول در گسترش اسماعیلیه نزاریه در هند نقش مهمی داشت، اما سیاست‌های او باعث شد در ۱۸۳۹م، انشعاباتی در این جماعت رخ دهد و گروهی از آنها به اهل سنت بپیوندند. (ویکی شیعه)

برخی از مهمترین سایت های خوجه های اثنی عشری

http://www.kpsiaj.org/kpsiaj/index.aspx

http://www.world-federation.org/

http://www.africafederation.org/




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , اسماعیلیان قهستان , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , عبدالله میمون , مکتب القرآن , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , خواجه های هند , شیعه وانشعابات آن , سید ابوالفضل برقعه ای , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , سید مصطفی حسینی طباطبائی , قیامت از دیدگاه نزاریان , عزاداری+اسماعیلیه , خوجه های اثنی عشری , اسماعیلیه در خاورمیانه , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , علت فراموشی واقعه غدیر , حج در اعتقادات اسماعیلیه , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیان هند , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , جهاد در فریضه غائبه , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , ابن تیمیه ناصبی , مذهب دروزیان , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , بهشت حضرت آدم , مروری بر زندگی حسن صباح , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , حدیث منزلت , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , داعش , ابو یعقوب سجستانی , معاد جسمانی , انحرافات بیت شیرازی , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , ارتباط القاعده با آمریکا , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , مبارزه امام علی در خیبر , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , اسماعیلیه خالصه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , رهبر دروزیان در زمان حاضر ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت