پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
کریم والا آقاخان (امام چهل و نهم اسماعیلیه) از دیدگاه پیروانش
یکشنبه 27 فروردین 1396 ساعت 09:39 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

حضرت‌والا آقاخان در تاریخ یازدهم جولای ۱۹۵۷ در سن ۲۰ سالگی جانشینی پدربزرگ خویش (سر سلطان محمد شاه آقاخان) و امام (رهبر معنوی) شیعیان امامی اسماعیلی شد. او چهل‌ونهمین امام موروثی مسلمانان شیعی اسماعیلی است و نسبِ مستقیمِ او از طریق علی، امام اول، داماد و پسر عموی پیامبر، و همسر او فاطمه، دختر پیامبر، به حضرت محمّد (ص) می‌رسد.

مقدمه

آقاخان، پسر شاهزاده علی‌خان و شاهزاده خانم تاج‌الدوله علی‌خان، در سیزدهم دسامبر ۱۹۳۶ در شهر ژنو زاده شد. وی سال‌های آغازین کودکی‌اش را در شهر نایروبی پایتخت کنیا سپری نمود. سپس به مدت نه سال در مدرسه‌ی لِرُزی (Le Rosey) تحصیل کرد. او در سال ۱۹۵۹ با مدرک لیسانس در رشته‌ی تاریخ اسلام از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد.

آقاخان، مانند پدربزرگ خویش و آقاخان پیش از خود سِر سلطان محمد شاه، دغدغه‌ی رفاه و بهزیستی مسلمانان را مخصوصاّ در مواجهه با چالش‌های ناشی از تغییرات پرشتاب تاریخی داشته است. امروزه اسماعیلیان حدوداّ در ۲۵ کشور که عموماّ در آسیای غربی و میانه، افریقا و خاور میانه، و همچنین شمال امریکا و اروپای غربی قرار دارند زندگی می‌کنند. در طول چهار دهه‌ی گذشته و از زمانی‌ که آقاخان کنونی به امامت رسید، تحولات و تغییرات سیاسی و اقتصادی عمده‌ای در بسیاری از این مناطق ایجاد شده است. او سیستم پیچیده‌ی اداره‌ی جامعه‌ی اسماعیلی را، که توسط پدربزرگآش در دوره‌ی استعمار بنیان نهاده شده بود، با دنیای جدید متشکل از دولت‌های ملی سازگار نمود که، در پی جدا شدن جمهوری‌های آسیای میانه از اتحاد جماهیر شوروی سابق، ابعاد و پیچیدگی‌های این سازمان‌ها نیز گسترش یافته است.

برداشت از اسلام

آقاخان همواره بر این برداشت تأکید داشته که اسلام یک دین معنوی توأم با تفکر، آموزگارِ مهربانی و مدارا و حافظ کرامت انسان، اشرف مخلوقات خداوند، است. بر اساس سنت شیعی اسلامی، حراست و پاسداشت از حقوق فرد برای جستجوی شخصی و فکری و نیز ارایه‌ی نشانه‌های عملی در جهت بینشی اخلاقی از جامعه که برخاسته از پیام اسلام ‌باشد در اختیار امام زمان است. در کنفرانس سیرت حضرت محمد که در سال ۱۹۷۶ در کراچی برگزار شد، آقاخان در مقام ریاست کنفرانس گفت تدبیر و درایت آخرین پیامبر خدا در یافتن راه‌حل‌های جدید برای مشکلاتی که با روش‌های قدیمی قابل حل نبودند، الهام بخش مسلمانان در ایجاد جامعه‌ا‌ی حقیقتاً مدرن و پویا بدون تخطی از مفاهیم بنیادین اسلام بود.

اسماعیلیان، در طول تاریخ، تحت هدایت امامان خویش در رشد تمدن اسلامی ایفای نقش نموده‌اند. دانشگاه الازهر و دارالعلم در قاهره و البته خود شهر قاهره نمونه‌هایی هستند از خدمات و تأثیرات اسماعیلیان بر زندگی فرهنگی، دینی، و فکری مسلمانان. از جمله‌ی فلاسفه، فقهاء و قاضیان، طبیبان، ریاضی‌دانان، منجّمان، و دانشمندان نامداری که در گذشته و تحت حکومت امامان اسماعیلی پرورش یافتند قاضی نعمان، حمید الدین کرمانی، ابن هیثم (الهازن)، ناصرخسرو، و خواجه نصیرالدین طوسی را می‌توان نام برد.

دست‌آورد‌های امپراتوری فاطمیان

دست‌آوردهای امپراتوری فاطمیان در روایت‌های مربوط به دوره‌ی آغازین تاریخ اسماعیلیه، حدوداً از ابتدای پیدایش اسلام تا قرن یازدهم میلادی، وجهی غالب دارد.

سلسله‌ی فاطمیان، که نام‌اش از فاطمه دختر حضرت محمّد گرفته شده است، حکومتی را به وجود آورد که به مدت دو قرن موجب گسترش و توسعه‌ی هنر، علم، و تجارت در منطقه‌ی خاورِ نزدیکِ مدیترانه‌ا‌ی شد. مرکز آن قاهره بود که فاطمیان به عنوان پایتخت خود آن را بنا کردند. بعد از دوره‌ی فاطمیان، مرکز و مقّر جغرافیایی مسلمانان اسماعیلی از مصر به سوریه و ایران منتقل شد. بعد از سقوط الموت مرکز حکومت آنان در ایران به دست فاتحان مغول در قرن سیزدهم، اسماعیلیان چندین سده در قالب اجتماعات پراکنده، عمدتاّ در ایران و آسیای میانه و همچنین در سوریه، هند و جاهای دیگر ادامه‌ی حیات دادند. در دهه‌ی ۱۸۳۰ لقب افتخاری موروثی آقاخان از سوی پادشاه ایران به آقا حسن علی شاه، امام چهل و ششم، اهداء شد. در سال ۱۸۴۳ آقاخان اول ، که اجتماع بزرگی از پیروان اسماعیلی داشت، ایران را به مقصد هند ترک کرد. آقاخان دوم در سال ۱۸۸۵ و تنها چهار سال پس از رسیدن به مقام امامت درگذشت. جانشین او سر سلطان محمد شاه شد که پدربزرگ امام حاضر بوده و امام پیش از او بوده است.

سنّت ارایه‌ی خدمات بین‌المللی

در چند نسل‌ اخیر، خانواده‌ی آقاخان سنت خدمت در عرصه‌ی بین‌المللی را دنبال کرده‌ است. پدربزرگ آقاخان ریاست جامعه‌ی ملل را بر عهده داشت و پدرش شاهزاده علی‌خان سفیر پاکستان در سازمان ملل بود. عموی او شاهزاده صدرالدین مسؤول پناهندگان سازمان ملل، هماهنگ کننده‌ی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به افغانستان، و نماینده‌ی اجرایی سازمان ملل در مناطق مرزی عراق-ترکیه بود.

برادر آقاخان، شاهزاده امین، بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۶۵ به بخش امور اقتصادی و اجتماعی در دبیرخانه سازمان ملل ملحق شد. شاهزاده امین از سال ۱۹۶۸ از نزدیک در اداره‌ی مؤسْسات اصلی توسعه وابسته به نهاد امامت مشغول بوده است. وی مدیر بنیاد آقاخان (AKF) بوده و عضو هیأت مدیره‌ی صندوق توسعه‌ی اقتصادی آقاخان (AKFED) و رییس کمیته‌ی اجرایی آن است. شاهزاده امین همچنین به طور چشمگیری در پایه‌گذاری و توسعه‌ی خدمات ارتقای گردشگری (TPS) نقش داشته است. او رییس مؤسسه‌ی فرهنگی آقاخان (AKTC) نیز می‌باشد.

شاهزاده خانم زهرا، دختر و فرزند بزرگ آقاخان، که در سال ۱۹۹۴ با مدرک لیسانس در رشته‌ی مطالعات توسعه از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است، ریاست بخش رفاه اجتماعی (SWD) که در درون مجموعه‌ی دبیرخانه‌ی آقاخان در فرانسه قرار دارد را بر عهده دارد. او مسؤولیت سیاست‌گذاری و مدیریت بهداشت، آموزش، و برنامه‌ریزی و ایجاد شرکت‌های خدماتی شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان (AKDN) را در اختیار دارد. وی همچنین نقش سیاست‌گذارانه‌ی مهمی را در ارتباط با دیگر سازمان‌های توسعه‌ی اجتماعی شبکه عهده‌دار است.

شاهزاده رحیم، دومین فرزند حضرت‌والا آقا خان در میان چهار فرزند او، در دوازدهم اکتبر ۱۹۷۱ در شهر ژنو در سوییس به دنیا آمد. او، که در مجموعه‌ی دبیرخانه‌ی حضرت‌والا آقاخان در اگلمون واقع در شمال پاریس مستقر است، مدیر اجرایی صندوق توسعه‌ی اقتصادی آقاخان (AKFED)- بازوی توسعه‌ی اقتصادی شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان (AKDN) - است. وی همچنین در دفتر نمایندگی اعتبارِ خُردِ آقاخان (AKAM) در سمت ریاست اجرایی مشغول خدمت است. شاهزاده رحیم که در سال ۱۹۹۶ با مدرک لیسانس با گرایش ادبیات تطبیقی از دانشگاه براون در ایالت رودآیلند امریکا فارغ‌التحصیل شده است، آموزش دوره‌ی متوسطه‌ی خود را در دبیرستان فیلیپس اندوِر در ماساچوست گذرانده است. او در سال ۲۰۰۶ یک دوره‌ی آموزشی توسعه‌ی اجرایی در زمینه‌ی مدیریت و امور اداری را نیز در دانشکده‌ی بازرگانی آی‌ای‌اس‌ای دانشگاه ناوارا در بارسلونای اسپانیا به پایان رسانید. شاهزاده رحیم به منظور سرکشی به واحدهای صنعتی، هتل‌ها، و مؤسسّات مالی شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان ازجمله پروژه‌های اعتبارِ خُرد به طور مرتب به آسیا و افریقا سفر می‌کند.

شاهزاده حسین، پسر دوم آقاخان، از کالج ویلیامز در آمریکا مدرک لیسانس خود را دریافت کرد و از دانشکده‌ی روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه کلمبیا (SIPA) در رشته‌ی روابط بین‌الملل مدرک فوق لیسانس اخذ نموده است. در این مقطع حوزه‌ی اصلی مطالعه‌ی او توسعه‌ی سیاسی و اقتصادی با تمرکز بر روی مناطق خاورمیانه و شمال افریقا بود.

کوچکترین پسر آقاخان شاهزاده علی‌محمد در سال ۲۰۰۰متولد شد.

بر طبق چنین بینشی از اسلام و نیز سنّت خودشان در خدمت به بشریت است که هر جا که اسماعیلیان زندگی می‌کنند، آن‌ها (خانواده‌ی آقاخان) چهارچوب‌های سازمانی مشخص و مناسبی را درجهت اجرای فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی بنا کرده‌اند. این ساختار تحت مدیریت آقاخان گسترش یافته و در نتیجه‌ی تکامل آن شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان به وجود آمده است، که مجموعه‌ای است از سازمان‌هایی که در راستای بهبود شرایط زندگی و میزان فرصت‌ها در مناطق خاصّی از جهان در حال توسعه فعالیت می‌کنند. در همه‌ی کشورها، این سازمان‌ها در جهت منافع و خیر عمومی همه‌ی شهروندان، مستقل از اینکه به چه نژاد یا دینی تعلق دارند، کار می‌کنند. گستره‌ی فعالیت این سازمان‌ها از معماری، آموزش و بهداشت گرفته تا ارتقاء بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی، گسترش سازمان‌های غیردولتی و توسعه‌ی مناطق روستایی را شامل می‌شود.

به عنوان بخشی از مراسم گرامیداشت پنجاهمین سال امامت حضرت‌والا آقاخان که آغاز آن یازدهم جولای ۲۰۰۷ بود، او تقریباً از ۳۵ کشور دیدار کرده و از این فرصت‌ها استفاده نمود برای قدردانی از همراهی و حمایت دیرین مسؤولان کشورها، دولت‌ها و دیگر طرف‌های سهیم در امور امامت اسماعیلی.او همچنین با افتتاح و پایه ریزی اقدامات و برنامه‌های بزرگ، مسیر حرکت آینده را نیز تبیین کرد.

حضرت‌والا آقاخان در تاریخ یازدهم جولای ۱۹۵۷ در سن ۲۰ سالگی جانشینی پدربزرگ خویش (سر سلطان محمد شاه آقاخان) و امام (رهبر معنوی) شیعیان امامی اسماعیلی شد. او چهل‌ونهمین امام موروثی مسلمانان شیعی اسماعیلی است و نسبِ مستقیمِ او از طریق علی، امام اول، داماد و پسر عموی پیامبر، و همسر او فاطمه، دختر پیامبر، به حضرت محمّد (ص) می‌رسد. [1]

نویسنده: شاهین سپید - ۱۳٩٠/۱٠/٢٧

پی نوشت: http://sartakht.persianblog.ir/post/13/

 



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 12:14 ب.ظ
http://www.shughnan.com/wp-content/uploads/2013/08/islam_din_haql_ast.pdf
اسلام دین عقل است- مصاحبه اشپیگل با پیشوای مسلمانان اسماعیلی
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 12:13 ب.ظ
http://www.shughnan.com/wp-content/uploads/2013/08/MHI_speach-Sirat_Pakistan.pdf
متن سخرانی والا حضرت آقا خان در کنفرانس سیرت، کراچی- پاکستان
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 12:12 ب.ظ
http://www.shughnan.com/wp-content/uploads/2013/08/inuaguration_Serina_in_Kabul-Paikar.pdf
سخنرانی والاحضرت آقاخان در مراسم افتتاح سرینای کابل
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 12:11 ب.ظ
http://www.shughnan.com/wp-content/uploads/2013/11/aga-khan-interview-with-Indian-Express.pdf
مصاحبه شکر گوپتا، سر دبیر مجلۀ اِندین اکسپرس با آقا خان چهارم در مراسم افتتاح آکادمی آقا خان در حیدر آباد، هند
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 12:11 ب.ظ
http://www.shughnan.com/wp-content/uploads/2014/03/neroi-kherad-warzi-interview-bo-aga-khan-sabiti.pdf
مصاحبه حضرت والا آقاخان با سیاست بین الملل
جمعه 1 اردیبهشت 1396 10:34 ق.ظ
عالی‌جناب وزیر، لرد لمبینگتون و اعضای جامعه ایرانی سپاسگزارم که مرا فرا خوانده اند تا امشب در محضر شما برای همه ایرانیان از همه نیروهای روحانی ایران باستان که در تاریخ معاصر ایران بالیده و پرورده شده است، سخن بگویم. مایلم در ابتدا تعریفی روشن از آنچه که «قوای روحانی» خوانده می شود ارائه دهم، بی آنکه ‌بخواهم موضوع را پیچیده تر بیان کنم. سودای آن را ندارم که این مفهوم را به قلمرو دینی یا عقایدی از این دست محدود کنم و یا تفسیری فرا جهانی به آن ببخشم، اما بر آنم بگویم که منظورم از قوای روحانی هر آن چیزی است که در ارتباط با حیات روحی بشر در همین دنیا و در همین زمان و در همین اقلیم ارض است.

سخنرانی افتتاحیه‌ی سِر سلطان محمّد شاه آقاخانِ سوم در حضور جامعه ایرانی
لندن: ۹ نوامبر ۱۹۳۶، ۱۸ آبان ۱۳۱۵
یکشنبه 27 فروردین 1396 03:04 ب.ظ
والا حضرت شهزاده کریم آقاخان چهل ونهمین اختر تابناک ولایت نبوت ، امام وپیشوای عظیم الشان اسماعیلیان جهان درمصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ سیاست بین الملل درسال 2010

جهت مستفید شدن از صحبت های مبارک به متن مکمل مصاحبه درچوکات پی دی اف
صفحه اینترنتی اسماعیلیان افغانستان
یکشنبه 27 فروردین 1396 11:12 ق.ظ
سخنرانی‌های آقاخان سوم : حافظ و منزلت فرهنگ ایرانی در جهان
نویسنده: شاهین سپید - ۱۳٩٠/۱٠/٢٧


سخنرانی افتتاحیه‌ی سِر سلطان محمّد شاه آقاخانِ سوم در حضور جمعیت ایرانی
لندن: ۹ نوامبر ۱۹۳۶، ۱۸ آبان ۱۳۱۵



باید از عالی‌جناب وزیر ایران، لرد لمبینگتون و اعضای جمعیت سپاسگزاری کنم که امشب از من دعوت نموده‌اند که اهمیت آن قوای روحانی را که سرزمین باستانی ایران در تاریخ متجددش آنها را زنده نگه داشته است، پیش روی تمام جهانیان بگذارم. پیش از اینکه ادامه بدهم، می‌خواهم به وضوح تعریف کنم که مرادم از «قوای روحانی» چیست - من این اصطلاح را به معنایی استفهامی به کار نمی‌برم. من نمی‌خواهم تنها قوای روحانی را به نظریات دینی و نظیر آن منحصر کنم، یا تعبیر دنیوی دیگری از آن ارایه کنم، اما هر آنچه که به زندگی روحی بشر اکنون و اینجا در زمین مربوط است، مورد نظر من است. سرنوشت روح در آینده هر چه که می‌خواهد باشد یا نباشد، یک واقعیت اساسی و تسخیر ناپذیر در هستی وجود دارد:......

سخنرانی افتتاحیه‌ی سِر سلطان محمّد شاه آقاخانِ سوم در حضور جمعیت ایرانی
لندن: ۹ نوامبر ۱۹۳۶، ۱۸ آبان ۱۳۱۵
یکشنبه 27 فروردین 1396 11:10 ق.ظ
شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان: یک چارچوب اخلاقی
نویسنده: شاهین سپید - ۱۳٩۱/٧/٥
تهیه شده برای شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان توسّط مؤسّسه‌ی مطالعات اسماعیلی لندن، ۲۰۰۰.


کلید واژه‌ها
دستور کار شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان، دین، دنیا، آرمان‌های اخلاقی


فهرست مطالب
دستورِ کارِ شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان
دین و دنیا
ارشاد امام
بنیان‌های اخلاقی مؤسسات شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان
اخلاق شمول‌گرا
اخلاق آموزش و پژوهش
پیامبر(ص) و حضرت علی(ع)
دانشمندان نخستین مسلمان
روحیه‌ی پرسش‌گری
اخلاق شفقت و مشارکت
اخلاق خود اتّکایی
اخلاق حرمت نهادن به حیات و مراقبت‌های بهداشتی
اخلاق سلامت روان
اخلاق محیط پایدار: فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی
اخلاق حکومت


دستورِ کار شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان
عقاب یکشنبه 27 فروردین 1396 11:10 ق.ظ
ممنون.بابت معرفی خوب و نقل و رعایت امانت
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
نویسندگان
برچسب ها
آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , اسماعیلیان قهستان , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , معاد از دیدگاه اسماعیلیه , شیعه وانشعابات آن , داعش , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , مروری بر زندگی حسن صباح , علت فراموشی واقعه غدیر , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , خوجه های اثنی عشری , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , ابو یعقوب سجستانی , حج در اعتقادات اسماعیلیه , اسماعیلیه خالصه , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , جهاد در فریضه غائبه , مذهب دروزیان , خواجه های هند , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , مبارزه امام علی در خیبر , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , اسماعیلیان هند , بهشت حضرت آدم , مفتی مصری:قم شهر علم وعلماست , عزاداری+اسماعیلیه , اسماعیلیه در خاورمیانه , دشنام به ساحت مراجع توسط یاسر الحبیب , حدیث منزلت , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , رهبر دروزیان در زمان حاضر , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , ابن تیمیه ناصبی , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , معاد جسمانی , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , ارتباط القاعده با آمریکا , عبدالله میمون , قیامت از دیدگاه نزاریان , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , انحرافات بیت شیرازی , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت