تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - مدرسه درالعلوم دیوبندیه
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
مدرسه درالعلوم دیوبندیه
دوشنبه 26 تیر 1396 ساعت 06:08 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

دیوبندیه مکتبی فکری مذهبی است، که در قرن دوازدهم هجری در شبه قاره هند به‌وجود آمد. دیوبندیه بر مبنای تفکر شاه ولی الله دهلوی در روستای دیوبندیه تاسیس شد.[1] این مکتب فکری مانند هر تفکر دیگری با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

چنان‌چه گفته شد، خواستگاه اصلی مکتب دیوبندیه هندوستان است، کشوری که در قرن سیزدهم قمری تحت تصرف استعمار انگلستان به‌سر می‌برد؛ علمای مسلمان دیوبند، برای مبارزه با استکبار به‌فکر ساخت مدرسه‌ای افتادند و به این ترتیب مدرسه‌ای کوچک توسط مولانا قاسم نانوتوی در سال 1283 قمری ایجاد شد. این مدرسه در ابتدای شکل‌گیری از یک شاگرد و یک استاد تشکیل می‌شد.[2] اما طولی نکشید که همین مدرسه کوچک به یکی از بزرگ‌ترین مدارس جهان اسلام تبدیل شد، تا جایی که تا پایان حیات مؤسس (مولانا قاسم نانوتوی) به دوازده مدرسه تبدیل شد و روند رو به‌رشد آن ادامه پیدا کرد و در اواخر قرن بیستم میلادی، تعداد مدارس دارالعلوم دیوبند در آسیای میانه به ده هزار مدرسه رسید، که یک‌صد هزار نفر در آن مشغول به تحصیل بودند.[3]

اکنون شهرت دارالعلوم، جهانی شده و بعد از دانشگاه الازهر مصر، بزرگ‌ترین مدرسه در جهان اسلام به‌شمار می‌رود. مدرسه دارالعوم در کشورها و شهرهای مختلف شعبه دارد و افراد زیادی از جنوب آفریقا، کشورهای جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، جنوب شرق ایران و به‌خصوص افغانستان در دارالعلوم مشغول به تحصیل هستند، اما متأسفانه این مدرسه به تدریج به گرایش سلفی نزدیک شده است و بعضاً برخی از علمای دیوبندیه که در این مدارس تحصیل کرده‌اند، به افکار وهابیت نزدیک شده‌اند.[4]

از میان مدارس دارالعلوم، مدارس پاکستان در اندیشه سلفی‌گری سرعت بیشتری داشتند، تا جایی که برخی از طلاب علوم دینی این مدارس از موسسان جماعت التبلیغ، سپاه صحابه و طالبان شدند.[5]

پی‌نوشت:

[1]. میبدی علی، دیوبندیه، انتشارات دارالاعلام، قم، 1394ش، ص11.

[2]. خلیل احمد سهارنپوری، المهند علی المفند، ترجمه: عبدالرحمن سربازی،  چاپ اول، 1394ش، ص18.

[3]. میبدی علی، دیوبندیه، انتشارات دارالاعلام، قم، 1394ش، ص28-29.

[4]. فرمانیان مهدی، پراکندگی سلفی گری وهابیت در جهان، رهپویان اندیشه، قم، 1395، ص44.

[5]. همان، ص46.

نویسنده: مجتبی محیطی



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , علت فراموشی واقعه غدیر , داعش , سید مصطفی حسینی طباطبائی , بهشت حضرت آدم , اسماعیلیه در خاورمیانه , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , مذهب دروزیان , عزاداری+اسماعیلیه , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , قیامت از دیدگاه نزاریان , معاد جسمانی , شیعه وانشعابات آن , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , حدیث منزلت , اسماعیلیه خالصه , حج در اعتقادات اسماعیلیه , ابن تیمیه ناصبی , رهبر دروزیان در زمان حاضر , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , مبارزه امام علی در خیبر , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , عبدالله میمون , ابو یعقوب سجستانی , سید ابوالفضل برقعه ای , جهاد در فریضه غائبه , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , خوجه های اثنی عشری , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , ارتباط القاعده با آمریکا , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیان قهستان , مروری بر زندگی حسن صباح , انحرافات بیت شیرازی , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , اسماعیلیان هند , مکتب القرآن , خواجه های هند ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت