پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
مدرسه درالعلوم دیوبندیه
دوشنبه 26 تیر 1396 ساعت 05:08 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

دیوبندیه مکتبی فکری مذهبی است، که در قرن دوازدهم هجری در شبه قاره هند به‌وجود آمد. دیوبندیه بر مبنای تفکر شاه ولی الله دهلوی در روستای دیوبندیه تاسیس شد.[1] این مکتب فکری مانند هر تفکر دیگری با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

چنان‌چه گفته شد، خواستگاه اصلی مکتب دیوبندیه هندوستان است، کشوری که در قرن سیزدهم قمری تحت تصرف استعمار انگلستان به‌سر می‌برد؛ علمای مسلمان دیوبند، برای مبارزه با استکبار به‌فکر ساخت مدرسه‌ای افتادند و به این ترتیب مدرسه‌ای کوچک توسط مولانا قاسم نانوتوی در سال 1283 قمری ایجاد شد. این مدرسه در ابتدای شکل‌گیری از یک شاگرد و یک استاد تشکیل می‌شد.[2] اما طولی نکشید که همین مدرسه کوچک به یکی از بزرگ‌ترین مدارس جهان اسلام تبدیل شد، تا جایی که تا پایان حیات مؤسس (مولانا قاسم نانوتوی) به دوازده مدرسه تبدیل شد و روند رو به‌رشد آن ادامه پیدا کرد و در اواخر قرن بیستم میلادی، تعداد مدارس دارالعلوم دیوبند در آسیای میانه به ده هزار مدرسه رسید، که یک‌صد هزار نفر در آن مشغول به تحصیل بودند.[3]

اکنون شهرت دارالعلوم، جهانی شده و بعد از دانشگاه الازهر مصر، بزرگ‌ترین مدرسه در جهان اسلام به‌شمار می‌رود. مدرسه دارالعوم در کشورها و شهرهای مختلف شعبه دارد و افراد زیادی از جنوب آفریقا، کشورهای جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، جنوب شرق ایران و به‌خصوص افغانستان در دارالعلوم مشغول به تحصیل هستند، اما متأسفانه این مدرسه به تدریج به گرایش سلفی نزدیک شده است و بعضاً برخی از علمای دیوبندیه که در این مدارس تحصیل کرده‌اند، به افکار وهابیت نزدیک شده‌اند.[4]

از میان مدارس دارالعلوم، مدارس پاکستان در اندیشه سلفی‌گری سرعت بیشتری داشتند، تا جایی که برخی از طلاب علوم دینی این مدارس از موسسان جماعت التبلیغ، سپاه صحابه و طالبان شدند.[5]

پی‌نوشت:

[1]. میبدی علی، دیوبندیه، انتشارات دارالاعلام، قم، 1394ش، ص11.

[2]. خلیل احمد سهارنپوری، المهند علی المفند، ترجمه: عبدالرحمن سربازی،  چاپ اول، 1394ش، ص18.

[3]. میبدی علی، دیوبندیه، انتشارات دارالاعلام، قم، 1394ش، ص28-29.

[4]. فرمانیان مهدی، پراکندگی سلفی گری وهابیت در جهان، رهپویان اندیشه، قم، 1395، ص44.

[5]. همان، ص46.

نویسنده: مجتبی محیطی



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
برچسب ها
انحرافات بیت شیرازی , شیعه وانشعابات آن , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , ابو یعقوب سجستانی , مفتی مصری:قم شهر علم وعلماست , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , قیامت از دیدگاه نزاریان , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , ابن تیمیه ناصبی , داعش , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , اسماعیلیان قهستان , ارتباط القاعده با آمریکا , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , حدیث منزلت , عزاداری+اسماعیلیه , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , اسماعیلیه در خاورمیانه , مذهب دروزیان , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , دشنام به ساحت مراجع توسط یاسر الحبیب , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , علت فراموشی واقعه غدیر , خواجه های هند , خوجه های اثنی عشری , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , حج در اعتقادات اسماعیلیه , مبارزه امام علی در خیبر , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , اسماعیلیان هند , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , مروری بر زندگی حسن صباح , اسماعیلیه خالصه , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , بهشت حضرت آدم , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , عبدالله میمون , معاد از دیدگاه اسماعیلیه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , معاد جسمانی , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , رهبر دروزیان در زمان حاضر , جهاد در فریضه غائبه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت