تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - وهابیت و درآمیختن مسائل فقهی و عقیدتی و فتوا به شرک مسلمین
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
وهابیت و درآمیختن مسائل فقهی و عقیدتی و فتوا به شرک مسلمین
دوشنبه 15 مرداد 1397 ساعت 07:49 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

یکی از مسائل اساسی که باعث شده است، فقه سلفیه خصوصاً وهابیت، به تکفیر و خشونت منجر شود، خلط مباحث فقهی و اعتقادی است. در حالی‌که باید بین این دو حوزه فرق گذاشت. سلفیه معتقدند که در حوزه فقه، مجتهد باید اجتهاد کند و بر اساس اجتهاد خودش عمل کند. چنان‌که حدیثی از بخاری در این باب موجود است که «إِذَا حَكَمَ الحَاكِمُ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَصَابَ فَلَهُ أَجْرَانِ، وَإِذَا حَكَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ فَلَهُ أَجْر.[1] اگر حاکم بر اساس اجتهاد خود، حکم دهد، در صورتی‌که مطابق با واقع باشد، دو پاداش دارد و در صورتی‌که حکمش مطابق با واقع نباشد و خطا کند، یک پاداش دارد.»

بنابراین بر اساس این دیدگاهِ وهابیت، که مورد پذیرش شیعه نیز هست، شخص مجتهد، یا به حقیقت می‌رسد یا نمی‌رسد و در هر دو صورت نزد خداوند معذور است و به خاطر زحمتی که کشیده است، اجر داده می‌شود. بنابراین بر اساس این دیدگاه، اگر کسی در مسائل فقهی، فتوا به جواز امری داد و مجتهد دیگری این امور را جایز ندانست، نباید حکم به تکفیر و شرک او کرد، زیرا این امور از مسائل فقهی است و فقیه بر اساس آیات و روایات به این نتیجه رسیده است، ولی مع الاسف مشاهده می‌کنیم که وهابیت برای این‌که راحت بتوانند دیگران را تکفیر کنند، مسائل فقهی زیارت و توسل وشفاعت را در زمره مسائل عقیدتی وارد کرده‌اند و بر همین اساس مسلمانان زیادی را تکفیر می‌کنند. آن‌ها حتی افزون بر این امور، مسائلی هم‌چون تراشیدن ریش، تصویر سازی و حجاب را نیز وارد مسائل عقیده کرده‌اند.[2]

برای تبیین بیشتر به کتاب مجموع فتاوی ابن باز مراجعه کرده و دیدگاه وی را در رابطه با این امور بیان می‌کنیم.

تصویر سازی: نصب کردن تابلو تصاویر انسان و حیوانات جایز نیست، زیرا این امور منجر به شرک می‌شود.[3]

موسیقی: شکی در حرمت شنیدن موسیقی نیست و این امور انسان را به وادی شرک و کفر می‌کشاند.[4]

گرامی‌داشت سال روز ولادت پیامبر: احتفال و جشن برای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) جایز نیست و بدعت در دین است، زیرا در زمان پیامبر و صحابه انجام نمی‌شده است.[5]

چنان‌که مشاهده می‌شود، این موارد از مسائل فقهی است که اختلاف آراء در آن وجود دارد و هر فقیهی بر اساس ادله خاص خودش حق قضاوت و اجتهاد دارد، ولی وهابیت این مسائل فقهی را وارد مسائل عقیده کرده و فتوا به کفر و شرک مسلمین داده‌اند.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. «إِذَا حَكَمَ الحَاكِمُ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَصَابَ فَلَهُ أَجْرَانِ، وَإِذَا حَكَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ فَلَهُ أَجْر.» بخاری، محمّد بن اسماعیل، صحیح بخاری، ریاض، دارالسلام للنشر و التوزیع، 1419ق، ص1264، ح7352.

[2]. فرحان مالکی، حسن، نگاهی به غلو اندیشی و افراط گرایی علمای معاصر عربستان، موسسه فرهنگی هنری آفتاب خرد، تهران، 1396ش، ص149.

[3]. «لایجوز تعلیق التصاویر و لا الحیوانات المحنطه فی المنازل و لا فی المکاتب و لا فی المجالس لعموم الاحادیث الثابته عن رسول الله ... لان ذلک وسیله للشرک بالله.» بن باز، عبدالعزیز بن عبدالله، مجموع فتاوى العلامة عبد العزیز بن باز، تحقیق: محمد بن سعد الشویعر، داراصداء المجتمع للنشر و التوزیع، ریاض، 1421ق، ج4، ص223.

[4]. «الاستماع الی الاغانی لا شک فی حرمته وماذاک الا لانه یجر الی معاص کثیرة و الی فتن متعدده، و یجر الی العشق و الوقوع فی الزنا و الفواحش و اللواط و یجر الی معاص اخری، کشرب المسکرات و لعب القمار، و صحبة الاشرار و ربما اوقع فی الشرک و الکفر بالله.» بن باز، عبدالعزیز بن عبدالله، مجموع فتاوى العلامة عبد العزیز بن باز، تحقیق: محمد بن سعد الشویعر، داراصداء المجتمع للنشر و التوزیع، ریاض، 1421ق، ج3، ص434.

[5]. «لایجوز الاحتفال بمولد الرسول و لاغیره؛ لان ذلک من البدعة المحدثة فی الدین.» بن باز، عبدالعزیز بن عبدالله، مجموع فتاوى العلامة عبد العزیز بن باز، تحقیق: محمد بن سعد الشویعر، داراصداء المجتمع للنشر و التوزیع، ریاض، 1421ق، ج1، ص178.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
اسماعیلیه خالصه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , ابو یعقوب سجستانی , عزاداری+اسماعیلیه , اسماعیلیان قهستان , قیامت از دیدگاه نزاریان , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , معاد جسمانی , مبارزه امام علی در خیبر , سید مصطفی حسینی طباطبائی , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , بهشت حضرت آدم , علت فراموشی واقعه غدیر , سید ابوالفضل برقعه ای , خوجه های اثنی عشری , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , اسماعیلیان هند , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , مذهب دروزیان , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , مکتب القرآن , حج در اعتقادات اسماعیلیه , اسماعیلیه در خاورمیانه , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , رهبر دروزیان در زمان حاضر , جهاد در فریضه غائبه , داعش , خواجه های هند , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , حدیث منزلت , ارتباط القاعده با آمریکا , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , شیعه وانشعابات آن , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , انحرافات بیت شیرازی , عبدالله میمون , ابن تیمیه ناصبی , مروری بر زندگی حسن صباح , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت