پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
اختلافات مکتب القرآن با سلفیه
شنبه 30 تیر 1397 ساعت 12:02 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

مکتب قرآن در بسیاری از مباحث کلامی مانند توحید و شرک، توسل، طلب شفاعت و بنای بر قبور با سلفی‌ها هم عقیده است. اما در برخی از مسائل مانند ایمان و کفر و نفی بسیاری از احادیث رویکردی مخالف با سلفیه دارد. در این مقاله به تمایزات فکری مکتب قرآن با سلفیه می‌پردازیم.

اولین تمایز اساسی، در موضوع ایمان و کفر است. مکتب قرآن بر این باور است که کسی را می‌توان کافر نامید، که آگاهانه حق را بفهمد و درک کند، ولی از آن متنفر باشد و در برابرش بایستد.[1] در معرفی‌نامه مکتب قرآن آمده است: «مکتب قرآن کردستان تمامی مسلمانان با هر سلیقه و گرایشی را به حکم آیه «انما المومنون اخوه» برادر دینی خود می‌شمارد و آماده است تا بر اساس ضوابط دینی با هر مسلمانی تعامل و همکاری داشته باشد.»[2] این در حالی است که سلفیه در مبحث ایمان و کفر بسیاری از مسلمانان را تکفیر می‌کند.

دومین تمایز مکتب قرآن با سلفیه در موضوع نفی حدیث است. مکتب قرآن خیلی به حدیث اهمیت نمی‌دهد. در حالی‌که سلفیه اهمیت بسیار زیادی برای حدیث قائل است. مفتی زاده رهبر مکتب قرآن بسیاری از احادیث را رد کرده و معتقد است که باید احادیث را از نو بازنگری کرد؛ زیرا تمام فرقه‌ها به‌طور بی‌حساب از زبان حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دروغ گفته‌اند. وی معتقد است ابتدا باید حدیث را بر قرآن عرضه کرد، در صورت موافقت با قرآن می‌توان به مضمون حدیث عمل کرد، در غیر این صورت حتی اگر روایت در منابع مهم روایی آمده باشد و سند آن هم صحیح باشد، نباید به آن توجه کرد.[3]

پی‌نوشت:

[1]. سایت اصلاح، مفتی زاده، «کافر کیست؟ کفر چگونه واقع می‌شود؟ از دیدگاه علامه احمد مفتی‌زاده»، تاریخ انتشار: اول اردیبهشت 1394.

[2]. سایت اصلاح، درباره مکتب قرآن کردستان، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1386.

[3]. عبدالملکی، پیام، جریان مکتب قرآن کردستان، قرائتی نو در سلفی گری، دو فصلنامه علمی تخصصی سلفی پژوهی، سال دوم، شماره سوم، بهار و تابستان 1395، ص76.

مرتبط با: سلفیه ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
خوجه های اثنی عشری , حدیث منزلت , خواجه های هند , ابو یعقوب سجستانی , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , مبارزه امام علی در خیبر , مروری بر زندگی حسن صباح , عزاداری+اسماعیلیه , جهاد در فریضه غائبه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , اسماعیلیان هند , مکتب القرآن , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , معاد جسمانی , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , ابن تیمیه ناصبی , اسماعیلیه خالصه , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , سید ابوالفضل برقعه ای , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , علت فراموشی واقعه غدیر , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , قیامت از دیدگاه نزاریان , ارتباط القاعده با آمریکا , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , شیعه وانشعابات آن , اسماعیلیان قهستان , انحرافات بیت شیرازی , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , حج در اعتقادات اسماعیلیه , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , سید مصطفی حسینی طباطبائی , بهشت حضرت آدم , اسماعیلیه در خاورمیانه , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , عبدالله میمون , رهبر دروزیان در زمان حاضر , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , مذهب دروزیان , داعش ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت