تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - اسلام وهابیت اسلامی انحصار گرا
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
اسلام وهابیت اسلامی انحصار گرا
پنجشنبه 28 تیر 1397 ساعت 03:13 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

نویسنده: مجتبی محیطی

اسلام، از ادیان توحیدی و ابراهیمی است. پیام‌آور این دین، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است که از طریق وحی از جانب خدا، قرآن را برای بشریت آورده است. مهم‌ترین ارکان اعتقادی اسلام، توحید، نبوت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و معاد هستند.[1] هر انسانی که به این اصول اعتقادی ایمان داشته باشد، مسلمان بشمار می‌رود.

همه مذاهب اسلامی اعم از مذاهب اربعه اهل سنت، شیعه امامی، زیدی، نصیریه و حتی وهابیت و جریان‌

های تکفیری چون به این اصول اعتقادی یا دینی معتقد هستند، مسلمان به شمار آمده و دینشان اسلام است. این در حالی است که هر کدام از مذاهب اسلامی به تنهایی قرائت خودش را از دین صحیح دانسته و خود را اسلام حقیقی معرفی می کند و اسلام دیگر مذاهب را برابر با اسلام حقیقی نمی داند. بنابراین یک مسلمان حنفی اهل سنت ماتریدی، خودش را نماینده اسلام حقیقی می داند، یا یک مسلمان شافعی اهل سنت اشعری خود را نماینده حقیقی اسلام می داند و همینطور یک شیعه امامی خودش را نماینده حقیقی اسلام حقیقی می داند، ولی در نهایت دیگر مذاهب اسلامی را مشرک و کافر نمی پندارد، بلکه دیگر مذاهب اسلامی را نیز مسلمان دانسته و برای آنان احترام قائل است. در این میان آیین وهابیت که بهتر است از آن با تعبیر مذهب وهابیت نام برده شود، بر خلاف دیگر مذاهب اسلامی، خود را نماینده اسلام حقیقی دانسته و دیگر مذاهب اسلامی را مسلمان نمی داند بلکه آنان را مشرک و کافر می پندارد. سیره رفتاری وهابیت در طول تاریخ، گواه بر این مطلب است. برای تأیید این مطلب به سخنان بزرگان و مفتیان وهابی در طول تاریخ اشاره می کنیم تا تکفیری بودن وهابیت روشن تر شود.

محمد بن عبدالوهاب رئیس فرقه وهابیت، در تکفیر مسلمانان گوی سبقت را از دیگران ربوده است و به مناسبت های مختلفی، مسلمانان را تکفیر می کرد. وی بر خلاف علمای اسلام، اعتقاد به اصول ثلاثه توحید و نبوت و معاد را مساوی با اسلام نمی داند بلکه فهم خود از اسلام را مساوی با اسلام دانسته و هر کس که با عقاید او مخالف باشد را متهم به شرک و کفر می کرد.

محمد بن عبدالوهاب تصریح دارد کسانی که قائل به وحدانیت خداوند باشند و شهادت به یگانگی او می‌دهند، به قرآن معتقدند و آن را تصدیق می‌کنند، به قیامت و بهشت و آخرت نیز ایمان داشته و نماز اقامه کرده و روزه می‌گیرند، در صورتی که به انبیاء و اولیاء توسل جویند، کافر و مانند مشرکین زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند [2] وی بر این باور است، که هیچ فرقی بین مشرکین صدر اسلام، و مسلمانان غیر وهابی نیست، بلکه گناه و شرک مسلمانان، به مراتب بدتر از شرکِ مشرکین صدر اسلام است. از این رو همان گونه که پیامبر مشرکین را کشت باید مسلمانان غیر وهابی کشته شوند.[3]

 سخن محمد بن عبدالوهاب، صراحت در تکفیر همه مسلمانان دارد، بنابراین از دیدگاه او همه‌ی مذاهب اسلامی، از حنفی، شافعی، مالکی، زیدی و اثنی‌عشری کافر هستند و خون و مالشان هدر است. او معتقد است، مسلمان واقعی، فقط وهابیت هستند و دیگران مشرک‌اند.

فرزندان محمد بن عبدالوهاب و تکفیر گرایی

فرزندان محمد بن عبدالوهاب نیز همان روش پدر را ادامه دادند و آیین پدرشان را اسلام دانسته و دیگر مسلمانان را مشرک و کافر پنداشتند. از شیخ حسین و شیخ عبدالله دو فرزند محمد بن عبدالوهاب در رابطه با حکم مسلمانانی که قبل از ظهور وهابیت از دنیا رفته اند پرسیدند که آیا برای اشخاصی که از دنیا رفته و اسلام را (دعوت وهابیت) درک نکرده‌اند می‌توان دعا کرد؟ آیا لعن آنها جایز است یا خیر؟ اصولا چه تفاوتی بین کسانی که اسلام را (دعوت محمد بن عبدالوهاب) درک نکرده‌اند و با کسانی که اسلام را درک کرده‌اند، وجود دارد؟

هر دو فرزندِ محمد بن عبدالوهاب در پاسخ گفتند: اگر کسانی که قبل از دعوت محمد بن عبدالوهاب از دنیا رفته اند اگر به انجام شرک (توسل و استغاثه و...) و پایبندی به آن مشهور بودند و بر همین وضع از دنیا رفتند، ظاهر این است که بر کفر از دنیا رفته‌اند. بنابراین برایشان دعا نمی‌شود کرد و از جانب آنان قربانی کردن و صدقه دادن جایز نیست. اما کسانیکه در زمان حیاتشان حجت بر آنها تمام شده است [و در زمان دعوت محمد بن عبدالوهاب زنده بوده اند] ولی توجهی نکردند و عناد ورزیدند چنین افرادی در ظاهر و باطن کافر هستند. [4]

نوادگان محمد بن عبدالوهاب و تکفیر گرایی

عبداللطیف بن عبدالرحمن بن حسن بن محمد بن عبدالوهاب آل شیخ از نوادگان محمد بن عبدالوهاب است که در سال 1225 قمری در شهر درعیه از شهرهای عربستان متولد شد. وی در کودکی به همراه پدرش از درعیه به مصر رفت و در آنجا مشغول تحصیل شد و سپس در سال 1264 قمری به ریاض آمد و جزء علمای ریاض گشت.[5] وهابی‌ها برای وی احترام فوق العاده قائل هستند، زیرا افزون بر این که وی از علمایشان محسوب می‌شود، جزء نوادگان محمد بن عبدالوهاب نیز هست و لقب آل شیخ را یدک می‌کشد. وی در کتاب الدرر السنیه جمله‌ای دارد که قابل توجه است. وی می‌گوید: «چون در شهر مكه و دیگر شهرهاى اسلامى، غیر خدا خوانده مى‏شود، با ما دشمن هستند و ... پس سرزمین كفر به حساب مى‏آیند: این شهرها محكوم مى‏شوند به این كه سرزمین كفر و شرك هستند. به‏ویژه اگر دشمن اهل توحید (وهابیت) باشند و براى از بین بردن دین آنان تلاش و براى تخریب بلاد اسلام (بلاد نجد) همكارى كنند».[6]

شیخ عبدالله بن عبداللطیف از نوادگان محمدبن عبدالوهاب نیز در پاسخ به استفتائی درباره دولت عثمانی ترکیه می‌گوید: «كسى كه دولت عثمانى را كافر نداند و بین آن‏ها و بین یاغیان مسلمان فرق نگذارد، معناى لا اله الا الله را نفهمیده است. با این حال اگر كسى اعتقاد داشته باشد كه دولت عثمانى مسلمان است، پس گناه او بزرگ‏تر و شدیدتر است و این همان شك در كفر كسى است كه به خدا كفر ورزیده و مشرك شده است؛ هر كس با آن‏ها علیه مسلمانان (وهابى‏ها) همكارى كند، هر نوع كمكى كه باشد، آشكارا مرتد شده است.» [7]

مفتی اسبق عربستان و تکفیر گرایی

محمد بن ابراهیم آل الشیخ، از نوادگان محمد بن عبدالوهاب و مفتی اسبق کشور عربستان (1389-1311ق) است. وی نخستین مفتی رسمی این کشور بود که علاوه بر تبلیغ و صدور فتوا چندین نهاد حکومتی نیز زیر نظر وی کار می‌کردند. وی کسی بود که از قدرت بسیار زیادی در عربستان برخوردار بود و از طرف حکومت، قضاوت تمام امور دینی کشور را برعهده داشت و حرف اول و آخر را می‌زد. [8]  

مجموع فتواها و رساله‌های محمد بن ابراهیم، مفتی اسبق عربستان در13 جلد و به قلم محمد بن عبدالرحمان بن قاسم با هزینه حکومت سعودی و به دستور ملک فیصل به چاپ رسید. شیخ محمد بن ابراهیم، فتواهای بسیار افراطی دارد و اکثر مسلمانان را تکفیر کرده است. وی معتقد است بیشتر مسلمانان صرفاً اسم مسلمانی را یدک می‌کشند و در واقع کافرند. وی می‌گوید: «اسلام اغلب مسلمانان، اسمی است؛ زیرا بیشتر کسانی که در این دوران منتسب به اسلام هستند در واقع برای تمایز از یهودیان و مسیحیان، نام اسلام به آنان خطاب می‌شود. در حالی که این اسلام، اسمی است و مسلمانان اسمی (همه مسلمانان به غیر از وهابیت) کرامتی ندارند و نباید آنها را دوست داشت.»[9]

وی در ادامه در پاسخ از سوالی که ذبیحه مسلمان، پاک است یا خیر؟ می‌گوید: «مجرد اسلام و اقرار شهادتین و نماز و انجام دیگر ارکان اسلام، در حلیت ذبیحه کفایت نمی‌کند. بسیاری از مردم به اسلام منتسب هستند و به شهادتین اقرار دارند و ارکان اسلام را انجام می‌دهند. این امور (نماز، روزه، زکات، حج و...) در اثبات اسلام کفایت نمی‌کند. بنابراین زکات آنها قبول نمی‌شود، چون انبیا و صالحین را می‌خوانند و به آنان متوسل شده و آنان را استغاثه می‌کنند.[10]

چنانکه مشاهده شد، شیخ ابراهیم آل الشیخ، مفتی اسبق عربستان، به راحتی همه مسلمانان را تکفیر می‌کند. از نظر او مسلمانی که نماز بخواند، حج برود، در ماه رمضان روزه بگیرد، زکات اموالش را بدهد و .... مشرک است چون به قبور انبیا و اولیا متوسل شده است. با این تفسیر 90 درصد مسلمانان کافر هستند.

بن باز مفتی سابق عربستان و تکفیر گرایی

عبدالعزیز بن باز، یکی از مفتیان برجسته وهابی است. تقریبا علمای فعلی عربستان همگی از شاگردان وی محسوب می‌شوند. وی دیدگاه تکفیری دارد و بسیاری از مسلمانان را که با عقاید وهابیت مخالف هستند تکفیر می‌کند. در همین رابطه شخصی از وی چنین سوال پرسید:

سوال: بسیاری از عوام در مخالفت‌های آشکار با توحید (توحید وهابیت) گرفتار شده‌اند. حکم آنان چیست؟ آیا چون آنها جاهل به مسئله هستند عذرشان پذیرفته است؟ آیا ازدواج با آنها جایز است؟ آیا جایز است که وارد مکه مکرمه شوند؟

پاسخ عبدالعزیز بن باز: کسانی که به خواندن اموات، استغاثه و نذر برای آنها و امثال این عبادت‌ها مشهور هستند مشرک و کافرند. ازدواج با آنان جایز نیست و این اشخاص نمی‌توانند وارد مسجد الحرام شوند. بلکه واجب است با آنها معامله کفار شود تا اینکه توبه کنند! [11]

بن باز در جایی دیگر می‌گوید: «در این مسئله بسیار تدبر کن تا برایت روشن شود که بیشتر مسلمانان گرفتار جهل بزرگی نسبت به این اصل اساسی شده‌اند تا جایی که غیر خدا را در کنار او عبادت می‌کنند و از عبادت خالص خداوند که حق اوست روی گردانده‌اند.» [12]

با توجه به اینکه تقریبا اکثر مسلمانان از همه مذاهب اسلامی توسل و استغاثه و نذر  را جایز می‌دانند، بنابراین طبق فتوای بن باز همه مسلمانان کافر هستند و نباید وارد مسجد الحرام شوند. از دیدگاه بن باز فقط کسانی می‌توانند وارد مسجد الحرام شوند که پیرو افکار ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب باشند. اگر امروز وهابی‌ها با زیارت دیگر مسلمانان مخالفت نمی‌کنند به این جهت است که هم از نظر اقتصادی به نفعشان است زیرا پول هنگفتی از طریق زائرین به دست می‌آورند و هم از نظر اجتماعی در اقلیت قرار می‌گیرند و باعث می شود که مسلمانان علیه‌شان متحد شوند. به همین جهت فعلا با زیارت دیگر مسلمانان مخالفت نمی‌کنند. اما اگر روزی قدرت داشته باشند و ترس از این گونه مسائل نداشته باشند، قطعا راه حج را بر مسلمانان خواهند بست.

نتیجه

چنانکه در سیره فکری محمد بن عبدالوهاب و فرزندان و نوادگانش مشاهده می شود، تفکر تکفیری موج می زند. وهابیت فقط خود را مسلمان پنداشته و دیگر مذاهب اسلامی را کافر و مشرک می‌پندارند. چنین تفکری از سوی مفتیان وهابی باعث شده است که خشونت و تکفیر در جوامع اسلامی گسترش پیدا کند و باعث قتل و خونریزی مسلمانان منطقه شود.

برای دریافت پی نوشت مقاله اینجا کلیک کنید.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
امامت از دیدگاه اسماعیلیه , ابو یعقوب سجستانی , مروری بر زندگی حسن صباح , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , انحرافات بیت شیرازی , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , عبدالله میمون , عزاداری+اسماعیلیه , معاد جسمانی , خواجه های هند , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , علت فراموشی واقعه غدیر , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , رهبر دروزیان در زمان حاضر , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , اسماعیلیه در خاورمیانه , حدیث منزلت , جهاد در فریضه غائبه , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , اسماعیلیه خالصه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , قیامت از دیدگاه نزاریان , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , سید مصطفی حسینی طباطبائی , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , بهشت حضرت آدم , مکتب القرآن , اسماعیلیان قهستان , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , داعش , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , سید ابوالفضل برقعه ای , اسماعیلیان هند , ارتباط القاعده با آمریکا , ابن تیمیه ناصبی , مذهب دروزیان , مبارزه امام علی در خیبر , شیعه وانشعابات آن , حج در اعتقادات اسماعیلیه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , خوجه های اثنی عشری , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت