تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - جریان اخوانیه یا اخوان التوحید
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
جریان اخوانیه یا اخوان التوحید
جمعه 25 خرداد 1397 ساعت 09:28 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

یکی از جریان‌های درون وهابی، جریانی است به نام اخوانیه یا اخوان التوحید، این جریان در تقابل و ضدیت با جریان ملکیه یا درباری است. این جریان اگر چه از نظر اسمی شبیه اخوان المسلمین مصر است، ولی هیچ ارتباطی با آن جریان ندارد، بلکه با آن‌ها نیز ضدیت دارد. رهبری این جریان را کسانی به نام فیصل الدویش و سلطان بن بجاد دارند که از چهره‌های سرشناس این جریان هستند. این جریان در سال 1979 شش ماه بعد از انقلاب اسلامی، به مسجد الحرام هجوم بردند و آن‌جا را تسخیر کردند.

این جریان وهابی نیز مانند دیگر جریان‌های وهابی، به عقاید ابن‌تیمه و محمد بن عبدالوهاب معتقد است و حتی معتقدترین افراد به عقاید محمد بن عبدالوهاب هستند، چون معتقدند که جریان ملکیه یا درباری از مسیر محمد بن عبدالوهاب منحرف شده است، لذا این جریان در مقابل این انحراف شکل گرفت. این جریان، عبدالعزیز پادشاه سعودی را خیلی کمک کردند و توسط این گروه بود که عبدالعزیز توانست شهرهای عربستان را به تصرف خود در بیاورد، ولی در نهایت خود عبدالعزیز هسته مرکزی این جریان را نابود کرد، زیرا از قدرت گرفتن آن‌ها می‌ترسید، که باعث شوند آل‌سعود را از بین ببرند.[1]

از مهم‌ترین شاخصه فکری این جریان، مخالفت با صنایع جدید، هم‌چون تلگراف، تلفن، بی‌سیم، برق، تلویزیون، ماشین و ... است و از همه موسیقی‌ها، به جز صدای طبل پرهیز می‌کردند. هم‌چنین لباس سفید و کوتاه بر تن می‌کردند و ریش‌هایشان را نیز بلند می‌گذاشتند. آن‌ها بسیار بی‌رحم بودند و در نبردها به زن و بچه نیز رحم نمی‌کردند.[2] از دل این جریان، جریان جهیمان تشکیل شد، که در مخالفت با پادشاه سعودی، ملک خالد، در سال 1979 به مسجدالحرام هجوم برده و آن‌جا را تصرف کردند و در نهایت با درخواست آل‌سعود از نیروهای فرانسوی به مسجد الحرام حمله شد و همه اعضای جریان جهیمان کشته شدند.[3]

هر چند جریان اخوان التوحید یا اخوانیه به دست آل سعود نابود شد، ولی این تفکر هنوز در عربستان وجود دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد، هر چند مانند قبل از یک سیستم حزبی برخوردار نیست.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. علیزاده موسوی، سیدمهدی، جریان های درون وهابیت، مجله سراج منیر، سال اول، شماره 4، زمستان 1390، ص178-179.

[2]. عبدالملکی، محسن، وهابیت تاریخ و افکار، انتشارات موسسه دارالاعلام، 1395ش، ص75-76.

[3]. همان، ص78-82.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
امامت از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیان قهستان , سید ابوالفضل برقعه ای , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , علت فراموشی واقعه غدیر , بهشت حضرت آدم , مروری بر زندگی حسن صباح , اسماعیلیان هند , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , مبارزه امام علی در خیبر , حج در اعتقادات اسماعیلیه , رهبر دروزیان در زمان حاضر , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیه خالصه , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , سید مصطفی حسینی طباطبائی , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , معاد جسمانی , ابن تیمیه ناصبی , ابو یعقوب سجستانی , مکتب القرآن , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , عبدالله میمون , ارتباط القاعده با آمریکا , خوجه های اثنی عشری , شیعه وانشعابات آن , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , اسماعیلیه در خاورمیانه , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , انحرافات بیت شیرازی , خواجه های هند , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , جهاد در فریضه غائبه , قیامت از دیدگاه نزاریان , حدیث منزلت , مذهب دروزیان , عزاداری+اسماعیلیه , داعش ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت