پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
جریان اخوانیه یا اخوان التوحید
جمعه 25 خرداد 1397 ساعت 08:28 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

یکی از جریان‌های درون وهابی، جریانی است به نام اخوانیه یا اخوان التوحید، این جریان در تقابل و ضدیت با جریان ملکیه یا درباری است. این جریان اگر چه از نظر اسمی شبیه اخوان المسلمین مصر است، ولی هیچ ارتباطی با آن جریان ندارد، بلکه با آن‌ها نیز ضدیت دارد. رهبری این جریان را کسانی به نام فیصل الدویش و سلطان بن بجاد دارند که از چهره‌های سرشناس این جریان هستند. این جریان در سال 1979 شش ماه بعد از انقلاب اسلامی، به مسجد الحرام هجوم بردند و آن‌جا را تسخیر کردند.

این جریان وهابی نیز مانند دیگر جریان‌های وهابی، به عقاید ابن‌تیمه و محمد بن عبدالوهاب معتقد است و حتی معتقدترین افراد به عقاید محمد بن عبدالوهاب هستند، چون معتقدند که جریان ملکیه یا درباری از مسیر محمد بن عبدالوهاب منحرف شده است، لذا این جریان در مقابل این انحراف شکل گرفت. این جریان، عبدالعزیز پادشاه سعودی را خیلی کمک کردند و توسط این گروه بود که عبدالعزیز توانست شهرهای عربستان را به تصرف خود در بیاورد، ولی در نهایت خود عبدالعزیز هسته مرکزی این جریان را نابود کرد، زیرا از قدرت گرفتن آن‌ها می‌ترسید، که باعث شوند آل‌سعود را از بین ببرند.[1]

از مهم‌ترین شاخصه فکری این جریان، مخالفت با صنایع جدید، هم‌چون تلگراف، تلفن، بی‌سیم، برق، تلویزیون، ماشین و ... است و از همه موسیقی‌ها، به جز صدای طبل پرهیز می‌کردند. هم‌چنین لباس سفید و کوتاه بر تن می‌کردند و ریش‌هایشان را نیز بلند می‌گذاشتند. آن‌ها بسیار بی‌رحم بودند و در نبردها به زن و بچه نیز رحم نمی‌کردند.[2] از دل این جریان، جریان جهیمان تشکیل شد، که در مخالفت با پادشاه سعودی، ملک خالد، در سال 1979 به مسجدالحرام هجوم برده و آن‌جا را تصرف کردند و در نهایت با درخواست آل‌سعود از نیروهای فرانسوی به مسجد الحرام حمله شد و همه اعضای جریان جهیمان کشته شدند.[3]

هر چند جریان اخوان التوحید یا اخوانیه به دست آل سعود نابود شد، ولی این تفکر هنوز در عربستان وجود دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد، هر چند مانند قبل از یک سیستم حزبی برخوردار نیست.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. علیزاده موسوی، سیدمهدی، جریان های درون وهابیت، مجله سراج منیر، سال اول، شماره 4، زمستان 1390، ص178-179.

[2]. عبدالملکی، محسن، وهابیت تاریخ و افکار، انتشارات موسسه دارالاعلام، 1395ش، ص75-76.

[3]. همان، ص78-82.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
بهشت حضرت آدم , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , سید ابوالفضل برقعه ای , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , داعش , عبدالله میمون , اسماعیلیان قهستان , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , مذهب دروزیان , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , عزاداری+اسماعیلیه , قیامت از دیدگاه نزاریان , علت فراموشی واقعه غدیر , رهبر دروزیان در زمان حاضر , ابو یعقوب سجستانی , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , خواجه های هند , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , ابن تیمیه ناصبی , مبارزه امام علی در خیبر , حج در اعتقادات اسماعیلیه , سید مصطفی حسینی طباطبائی , ارتباط القاعده با آمریکا , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , خوجه های اثنی عشری , معاد جسمانی , جهاد در فریضه غائبه , شیعه وانشعابات آن , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , اسماعیلیان هند , اسماعیلیه در خاورمیانه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , مکتب القرآن , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , حدیث منزلت , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , اسماعیلیه خالصه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , انحرافات بیت شیرازی , مروری بر زندگی حسن صباح ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت