تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - شیوخ صحویه عربستان
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
شیوخ صحویه عربستان
سه شنبه 22 خرداد 1397 ساعت 09:21 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

در کشور عربستان چند گروه از عالمان وهابی فعالیت دارند. این گروه‌ها اگر چه همگی در پیروی از ابن‌تیمیه و محمد بن عبدالوهاب با یکدیگر متفق هستند، ولی در برخی از مسائل اجتماعی و اعتقادی، خصوصاً مسائل سیاسی با هم اختلاف اساسی دارند. دو جریان بسیار فعال در عربستان در حال فعالیت هستند. گروه اول شیوخ سنتی هستند که با عنوان عالمان درباری معروف هستند. این گروه متصدی کرسی افتا هستند و مناصب مذهبی عربستان را در اختیار دارند. از شخصیت‌های معروف این گروه می‌توان به عبدالطیف آل شیخ، عبدالعزیز آل شیخ، عبدالعزیز بن باز، محمد بن صالح العثیمین یاد کرد. اما جریان دوم که به شیوخ صحوه و شیوخ بیداری معروف هستند از نظر سیاسی و اجتماعی با شیوخ درباری اختلاف دارند.[1]

مهم‌ترین مبلغان شیوخ صحوه عبارت از شیخ سلمان العوده، شیخ سفر الحوالی، شیخ عایض القرنی، شیخ ناصر العمر است.[2] این شیوخ صحوی در شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارند. شبکه‌های فیس بوک و توئیتر این اشخاص روزانه میلیون‌ها بازدید دارد.

شیخ حسن فرحان مالکی که از منتقدین وهابیت است، در رابطه با شیوخ صحوی می‌نویسد: افراد فوق برجسته‌ترین و فعال‌ترین عالمان عربستان محسوب می‌شوند. اما امید من به دو نفر از این عالمان است. یکی شیخ سلمان العوده که امیدوارم با دست کشیدن از عوام پرستی حقیقتاً در مسیر عبودیت خداوند حرکت کند و اعتدال خود را صرفاً در خدمت یک گروه محدود از دوستانش قرار ندهد و دیگری شیخ عایض القرنی است که امیدوارم به وجدان خود رجوع کرده و بیشتر مطالعه کند و از مذهب وهابیت نهراسد. اما در رابطه با شیخ سفر الحوالی و شیخ ناصر العمر باید بگویم که ظاهراً امیدی به رستگاری این دو تن نیست، زیرا شیخ سفر الحوالی دقیقاً همان ابن‌تیمیه است که اهل فریب و اکاذیب و سیاست است و کسی‌که به این دردها مبتلا باشد، به نظر می‌رسد که خداوند او را هدایت نکند و اما شیخ ناصر العمر نیز اصلاً در این حد نیست که راجع به او صحبتی به میان آید و احتمالاً نزد خداوند معذور است.[3]

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. تفاوت سلفیه جهادی و وهابیت.

[2]. حسن بن محمد الصاوی، الفکر التکفیری فی العصر الحدیث، نسخه دیجیتال، ص54.

[3]. حسن فرحان مالکی، نگاهی به غلو اندیشی و افراط گرایی علمای معاصر عربستان، تهران، موسسه فرهنگی و هنری افتاب خرد، 1396ش، ص227.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
سید مصطفی حسینی طباطبائی , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , ابو یعقوب سجستانی , جهاد در فریضه غائبه , عزاداری+اسماعیلیه , خواجه های هند , اسماعیلیه در خاورمیانه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , معاد جسمانی , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , اسماعیلیان هند , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , قیامت از دیدگاه نزاریان , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , علت فراموشی واقعه غدیر , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , داعش , ارتباط القاعده با آمریکا , حدیث منزلت , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , رهبر دروزیان در زمان حاضر , اسماعیلیه خالصه , مروری بر زندگی حسن صباح , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , اسماعیلیان قهستان , شیعه وانشعابات آن , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , عبدالله میمون , حج در اعتقادات اسماعیلیه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , ابن تیمیه ناصبی , مذهب دروزیان , مکتب القرآن , مبارزه امام علی در خیبر , بهشت حضرت آدم , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , خوجه های اثنی عشری , انحرافات بیت شیرازی , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , سید ابوالفضل برقعه ای ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت