پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
شیوخ صحویه عربستان
سه شنبه 22 خرداد 1397 ساعت 08:21 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

در کشور عربستان چند گروه از عالمان وهابی فعالیت دارند. این گروه‌ها اگر چه همگی در پیروی از ابن‌تیمیه و محمد بن عبدالوهاب با یکدیگر متفق هستند، ولی در برخی از مسائل اجتماعی و اعتقادی، خصوصاً مسائل سیاسی با هم اختلاف اساسی دارند. دو جریان بسیار فعال در عربستان در حال فعالیت هستند. گروه اول شیوخ سنتی هستند که با عنوان عالمان درباری معروف هستند. این گروه متصدی کرسی افتا هستند و مناصب مذهبی عربستان را در اختیار دارند. از شخصیت‌های معروف این گروه می‌توان به عبدالطیف آل شیخ، عبدالعزیز آل شیخ، عبدالعزیز بن باز، محمد بن صالح العثیمین یاد کرد. اما جریان دوم که به شیوخ صحوه و شیوخ بیداری معروف هستند از نظر سیاسی و اجتماعی با شیوخ درباری اختلاف دارند.[1]

مهم‌ترین مبلغان شیوخ صحوه عبارت از شیخ سلمان العوده، شیخ سفر الحوالی، شیخ عایض القرنی، شیخ ناصر العمر است.[2] این شیوخ صحوی در شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارند. شبکه‌های فیس بوک و توئیتر این اشخاص روزانه میلیون‌ها بازدید دارد.

شیخ حسن فرحان مالکی که از منتقدین وهابیت است، در رابطه با شیوخ صحوی می‌نویسد: افراد فوق برجسته‌ترین و فعال‌ترین عالمان عربستان محسوب می‌شوند. اما امید من به دو نفر از این عالمان است. یکی شیخ سلمان العوده که امیدوارم با دست کشیدن از عوام پرستی حقیقتاً در مسیر عبودیت خداوند حرکت کند و اعتدال خود را صرفاً در خدمت یک گروه محدود از دوستانش قرار ندهد و دیگری شیخ عایض القرنی است که امیدوارم به وجدان خود رجوع کرده و بیشتر مطالعه کند و از مذهب وهابیت نهراسد. اما در رابطه با شیخ سفر الحوالی و شیخ ناصر العمر باید بگویم که ظاهراً امیدی به رستگاری این دو تن نیست، زیرا شیخ سفر الحوالی دقیقاً همان ابن‌تیمیه است که اهل فریب و اکاذیب و سیاست است و کسی‌که به این دردها مبتلا باشد، به نظر می‌رسد که خداوند او را هدایت نکند و اما شیخ ناصر العمر نیز اصلاً در این حد نیست که راجع به او صحبتی به میان آید و احتمالاً نزد خداوند معذور است.[3]

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. تفاوت سلفیه جهادی و وهابیت.

[2]. حسن بن محمد الصاوی، الفکر التکفیری فی العصر الحدیث، نسخه دیجیتال، ص54.

[3]. حسن فرحان مالکی، نگاهی به غلو اندیشی و افراط گرایی علمای معاصر عربستان، تهران، موسسه فرهنگی و هنری افتاب خرد، 1396ش، ص227.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
شیعه وانشعابات آن , ابن تیمیه ناصبی , قیامت از دیدگاه نزاریان , عزاداری+اسماعیلیه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , بهشت حضرت آدم , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , عبدالله میمون , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , جهاد در فریضه غائبه , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , مذهب دروزیان , اسماعیلیان هند , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , خوجه های اثنی عشری , ابو یعقوب سجستانی , خواجه های هند , مروری بر زندگی حسن صباح , داعش , ارتباط القاعده با آمریکا , حج در اعتقادات اسماعیلیه , سید مصطفی حسینی طباطبائی , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , مکتب القرآن , اسماعیلیه در خاورمیانه , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , حدیث منزلت , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , رهبر دروزیان در زمان حاضر , انحرافات بیت شیرازی , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , سید ابوالفضل برقعه ای , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , مبارزه امام علی در خیبر , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , معاد جسمانی , اسماعیلیه خالصه , اسماعیلیان قهستان , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , علت فراموشی واقعه غدیر ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت