تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - تفاوت شیعه و سلفیه در اصول دین
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
تفاوت شیعه و سلفیه در اصول دین
دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 ساعت 08:13 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

یکی از علومی که در محدوده علوم شرعی بسیار مهم است، علم کلام یا عقاید است. این عمل دربردارنده اصول دین مسلمانان (توحید، نبوت، معاد و ...) است. وهابیت از این علم با عنوان علم العقیده یاد می‌کنند. اهمیت این علم از آن حیث مهم است که مربوط به تفکر و عقیده انسان نسبت به توحید، نبوت، معاد و... می‌شود. علمای شیعه به جهت اهمیت علم عقاید، گفته‌اند باید مردم در این امور از کسی تقلید نکنند، بلکه خودشان تحقیق کنند و با فهم خودشان توحید و نبوت و معاد و ... را بپذیرند.[1] بر خلاف علمای وهابی که در حوزه عقاید همگی از عالم و عامی، مقلد هستند و از سلف تقلید می‌کنند. آنان فهم سلف را از دین مورد توجه قرار داده و آن را ملاک حجیت قرار داده‌اند.[2]

وهابیت به عنوان سردمدار نهضت سلفی بر این باور است که فقط فهم سلف از توحید، نبوت و ... مهم است. وهابیان می‌گویند باید نگاه کرد که سلف به توحید چگونه نظر می‌کردند. اگر سلف برای خداوند دست و پا و چشم و گوش و ... تصور می‌کردند، پس خداوند دست و چشم و گوش و ... دارد و نباید در آن شک کرد. زیرا سلف امت به پیامبر نزدیک‌تر بودند و معارف را بهتر از دیگران فهمیدند،[3] و فهم آنان حجت است.[4] ابن تیمیه در رابطه با جسمانیت خداوند سخنانی دارد که در مقاله‌ای به آن پرداخته شده است.[5]

سلفیه با این توجیه نتیجه می‌گیرد که بنابراین خداوند جسم است و با همین جسم مادی دیده می‌شود، خداوند دست و پا دارد و بر عرش می‌نشیند و هر شب جمعه به آسمان دنیا می‌آید و ...

از مجموع سخنان سلفی‌ها نتیجه گرفته می‌شود که اگر کسی به غیر از فهم سلف معتقد شود، کافر است. مثلاً اگر شیعیان بگویند که خداوند جسم نیست، بلکه موجودی مجرد است که در همه جا هست و مکان ندارد، کافر هستند، زیرا به چیزی غیر از فهم سلف معتقد شده‌اند.

این تفکر از سوی سلفیه باعث شده است که مسلمانان زیادی، مورد تکفیر سلفی‌ها قرار گیرند؛ زیرا در حوزه عقیده به غیر از فهم سلف معتقد شده‌اند. تکفیر اشاعره، معتزله و شیعه از سوی وهابیت در همین راستاست.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. ویکی شیعه، دانشنامه مجازی اهل بیت، واژه «اصول دین».

[2]. ابن تیمیه، احمد بن‌عبدالحلیم،  مجموع الفتاوی، تحقیق: عبدالرحمن بن محمد بن قاسم،  مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشریف، مدینة نبویة، 1416ق، ج4، ص158.

[3]. ابن‌عثیمین، محمد بن صالح، مجموع فتاوى ورسائل، دار الوطن، دار الثریا، بی جا، 1413ق، ج4، ص28 «فإن السلف أعلم الأمة بنصوص الصفات لفظا ومعنى»

[4]. ابن تیمیه، احمد، مجموع الفتاوی، تحقیق: عبدالرحمن بن محمد بن قاسم،  مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشریف، مدینة نبویة، 1416ق، ج13، ص27

[5]. نقد و بررسی توحید از دیدگاه ابن‌تیمیه



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
توحید از دیدگاه اسماعیلیه , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , وهابیت , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , اهل سنت , زکریا الجابر , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , عزاداری+اسماعیلیه , الهم صل علی محمد و علی آل محمد , اسماعیلیه خالصه , حج در اعتقادات اسماعیلیه , اسماعیلیان هند , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , مکتب القرآن , اسماعیلیه در خاورمیانه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , کودک عربستانی , معاد جسمانی , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , خوجه های اثنی عشری , صلوات , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , شیعه وانشعابات آن , مروری بر زندگی حسن صباح , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , اسماعیلیان قهستان , سید ابوالفضل برقعه ای , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , مذهب دروزیان , قیامت از دیدگاه نزاریان , ابن تیمیه ناصبی , داعش , سید مصطفی حسینی طباطبائی , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , یهودی سازی فلسطین , ارتباط القاعده با آمریکا , مبارزه امام علی در خیبر , فلسطین , عبدالله میمون , جهاد در فریضه غائبه , ابو یعقوب سجستانی , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , درود شریف , رهبر دروزیان در زمان حاضر , حدیث منزلت , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , بدعت ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت