تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - آیا منکرین امامت ائمه اثنی عشری کافر هستند؟
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
آیا منکرین امامت ائمه اثنی عشری کافر هستند؟
دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 ساعت 07:50 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )

نویسنده: مجتبی محیطی

یکی از جریان های تکفیری که در طول حیات 250 ساله خود تعداد زیادی از مسلمانان را به هلاکت رسانده است، جریان وهابیت است. این فرقه آنچنانکه تاریخ شهادت می دهد مسلمانان زیادی را به جرم اعتقادات مذهبی کشته است. کتاب های تاریخی خود وهابیت، همچون تاریخ نجد و تاریخ ابن غنام به این مطلب گواهی می دهند. تفکر وهابیت بر خشونت و تکفیر، پایه گذاری شده است؛ به همین جهت همیشه در طول قرون گذشته بر طبل اختلاف کوبیده است. وهابیت حتی در قرن 21 میلادی نیز دست از خشونت و تکفیر برنداشته است. کشتار مردم مسلمان یمن، نمونه بارز تفکر تکفیری وهابیت است. مردم یمن روزانه به دست آل سعود کشته می شوند و هواپیماهای جنگنده عربستانی با ده‌ها تُن بمب و موشک، کشور یمن را به ویرانه تبدیل کرده اند. کودکان زیادی در یمن، هر روز به خاطر سوء تغدیه از دنیا می روند، اما شاهزادگان سعودی بر آتش جنگ می افزایند.

وهابی ها برای اینکه از اتهام تکفیر، شانه خالی کنند، دیگران را در تکفیر سهیم می‌کنند تا خودشان تنها نباشند. آنان با تجهیز شبکه های ماهواره ای و هزینه کردن میلیون ها دلار، به شیعه حمله ور شده و می گویند:  شیعیان نیز تکفیری هستند. شیعیان معتقدند هر مسلمانی که به امامت، اعتقاد نداشته باشد کافر است! شبکه های ماهواره ای هر صبح و شام این سخنان سخیف را تکرار می کنند، تا مسلمانان اهل سنت را نسبت به شیعه بدبین کنند.

 اکنون سؤال این است که آیا حقیقتا شیعیان، مخالفین امامت را کافر می پندارند؟ آیا از دیدگاه شیعه هر کس قائل به امامت ائمه اثنی عشری نباشد، کافر و نجس است؟

در پاسخ از این سوال ها باید گفت: اولا، شیعیان هرگز قائل به تکفیر اهل سنت نیستند، بلکه آنان را برادران خود می دانند. ثانیا، اگر در کتابی از کتب علمای شیعه، تکفیری صورت گرفته باشد، دلیل بر دیدگاه جمهور شیعه نیست. ثالثا، کفر در نزد شیعه، دارای مراتبی است و بسیاری از اوقات اطلاق کلمه «کفر» به مخالفین اصل امامت، به معنای کفر ظاهری نیست بلکه به معنای نداشتن ایمان کامل است. قطعا چنین شخصی مسلمان است.

 اهل سنت برادران ایمانی شیعه

شیعیان در طول حیات 1400 ساله خود، هیچ گاه دیگر مسلمانان را تکفیر نکرده اند. شیعه همیشه با اهل سنت زندگی مسالمت آمیزی داشته است، حتی وقتی که در رأس قدرت بوده با اهل سنت به ملایمت و تلطیف برخورد کرده است. نمونه عالی آن، حکومت شیعی جمهوری اسلامی ایران است. با اینکه شیعیان در هرم قدرت هستند، اما با اهل سنت بر اساس احترام رفتار کرده و در همه حال، با آنان به مانند برادر برخورد می کنند. اهل سنت، در کشور جمهوری اسلامی ایران از آزادی کامل مذهبی برخوردار هستند. مولوی عبدالصمد کریم زائی امام جمعه ایرانهشر و مدیر مدرسه خدیجه الکبری در رابطه با آزادی مذهبی اهل سنت بعد از انقلاب می گوید: «قبل از انقلاب در ایرانهشر 5 مسجد وجود داشت و اکنون به برکت انقلاب و حکومت اسلامی 135 مسجد در این شهر موجود است».  دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی جناب آقای یونسی در رابطه با آمار مساجد اهل سنت در ایران نیز می گوید: «اهل سنت درایران ، بیش از 15 هزار مسجد دارند، که این تعداد بیشتر از مساجد شیعیان است».   آمارها می‌گوید در ایران به ازای هر 500 نفر از هموطنان اهل سنت، یک مسجد وجود دارد، که این نشان می‌دهد اهل سنت ایران سهمی دو برابری از مساجد در جمهوری اسلامی ایران دارند، زیرا سهم شیعیان ایران از مسجد، به ازای هر 1000 نفر یک مسجد است، که این آزادی اهل سنت در ایران را نشان می‌دهد.

این آمار فقط مختص به مساجد اهل سنت نیست، بلکه وضعیت حوزه های علمیه اهل سنت نیز به همین شکل است. مولوی عبدالغنی دهانی، در رابطه با وضعیت‌ حوزه‌های علمیه اهل سنتِ زاهدان، قبل و بعد از انقلاب می گوید: قبل از انقلاب در زاهدان فقط سه مدرسه دینی وجود داشت و اکنون 130 مدرسه دینی مخصوص برادران و 450 مدرسه دینی خواهران در زاهدان در حال فعالیت هستند.

آخوند درخشان، مدیر مدرسه علمیه کریمی اهل سنت نیز در رابطه با وضعیت حوزه‌های علمیه قبل و بعد از انقلاب چنین می‌گوید: «قبل از انقلاب، اهل سنت در فشار و در محدودیت تبلیغات دینی بودند، ولی پس از انقلاب، اهل سنت از آزادی کامل دینی و مذهبی برخوردار شدند. قبل از انقلاب، مدارس علمیه و مساجد اهل سنت بسیار کم و ناشناخته بود، ولی بعد از انقلاب تعداد حوزه‌های علمیه و مساجد اهل سنت رشد چشمگیری داشت، که این‌ها همه بیانگر آزادی کامل اهل سنت در ایران اسلامی است، خوشبختانه و به لطف مقام معظم رهبری، طلاب و مدرسین مدارس علمیه اهل سنت بعد از انقلاب از امکاناتی همچون، کامپیوتر، دفترچه بیمه، کارت پارسیان، معافیت تحصیلی، پرداخت شهریه برای طلاب، پرداخت حقوق برای مدیر و مدرسین حوزه علمیه، بن خرید کالا، سفر به حج و عمره، رفتن به اردوهای زیارتی، سیاحتی و... برخوردار هستند و امروز مدارس علمیه اهل سنت توانسته است، طلاب زیادی را جذب بکند و اینها همه به خاطر لطف و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مدارس علمیه اهل سنت است.»

این گوشه ای از کارهای عملی یک حکومت شیعی در قبال شهروندان اهل سنت خود است. از دیدگاه حاکمیت شیعه، هر شهروندی با هر اعتقاد و مذهبی، مورد احترام است. آیا با این اوصاف می توان شیعه را متهم به تکفیر برادران اهل سنت دانست!

اما علما و مراجعه شیعه نیز همیشه اهل سنت را برادر خود دانسته اند. در اینجا فقط به یک نمونه اشاره می کنم. حضرت آیت الله سیستانی از مراجع وعلمای بزرگ شیعه در این باره فرمودند: «هیچ اختلافی بین شیعه و سنی نیست و من  همه را دوست دارم. اهل سنت را با نام "برادر" خطاب نکنید، بلکه اهل سنت در نزد ما از برادر گرامی‌تر و بلکه "جان ما" هستند».

اکنون با چنین روش و سیره ای از سوی نظام جمهوری اسلامی و علمای تشیع، آیا می توان شیعه را متهم به تکفیر اهل سنت کرد!

دیدگاه جمهور شیعه نسبت به مخالفین امامت (اهل سنت)

دیدگاه جمهور علمای شیعه بر اتحاد، برابری و برادری است. اگر شخص اهل تحقیق به کتاب های علمای شیعه مراجعه کند، خواهد دید که اکثریت علمای شیعه سخن از ملاطفت با اهل سنت می گویند. امام خمینی (رحمه الله علیه) به عنوان بزرگترین مرجع شیعی در عصر کنونی چنین می گوید: «و این سه اصل (توحید، نبوت و معاد) بی تردید و خلاف در معنای اسلام معتبر و ملحوظ هستند. چه بسا اعتقاد به معاد با اندکی تأمل در شمار این اصول قرار گرفته باشد. اما اعتقاد به ولایت بی تردید در معنای اسلام ملحوظ نیست و می سزد که آن را از امور روشن و بدیهی در نزد طائفه حق بدانیم... به طور ضروری روشن است که از صدر اسلام تا زمان ما، سیره مستمر بر معاشرت، هم سفره شدن، اختلاط با آنها (مخالفان) و خوردن از قربانی های آنها بوده است... و چنین سیره ای ناشی از تقیه نبوده و این مطلب روشنی است و نیازمند تکلف های رسوا نیست... تحقیق آن است که آنچه در حقیقت اسلام ملاک و معتبر است به گونه‌ای که به معتقد به آن مسلمان گفته می شود، جز اعتقاد به اصول سه گانه یا چهار گانه الوهیت، توحید، نبوت و معاد نیست...».

مرحوم محمدحسین آل کاشف الغطاء نیز به صراحت در کتاب اصل الشیعة واصولها نوشته است «هرکه به توحید و نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و روز جزاء اعتقاد داشته باشد مسلمانِ حقیقی است»  و در جای دیگری آورده است: «هرکه به امامت به معنایی که گفتیم باور داشته باشد در نزد شیعه، مؤمن به معنای اخص است [که اثر ایمان وی به امامت در مراتب قرب و کرامت در روز قیامت ظاهر می شود] و اگر بر آن، ارکان چهارگانه [توحید، نبوت، معاد و عمل به ارکان پنجگانه، یعنی نماز، روزه، زکات، حج و جهاد] را بیفزاید، همه احکام اسلام بر او بار می شود، نه اینکه با عدم اعتقاد به امامت، معاذاللّه از مسلمان بودن خارج شود».

اکثر عالمان شیعه، همین اعتقاد را دارند. اما به جهت محدودیت این مقاله، به همین اندازه اکتفا می کنیم. علاقه مندان برای مطالعه بیشتر  به مقاله «جایگاه اعتقادی امامت در تشیع» نوشته حمید رضا شریعتمداری مراجعه کنند. 

 مراتب کفر

همانطور که قبلا اشاره شد در برخی از کتاب های  شیعه، برای کسانی که امامت را قبول ندارند، کلمه «کفر و کافر» استفاده شده است. دشمنان تشیّع از این کلمه، استفاده ابزاری کرده و شیعیان را متهم به تکفیر کرده‌اند. این در حالی است که اگر دقیق به سخنان فقها و علمای شیعه می نگریستند، معنای تکفیر مخالفین را دریافت نمی کردند. کفر از دیدگاه شیعه دارای مراتب مختلفی است و استفاده لفظ «کفر یا کافر» برای مخالفین امامت، دلالت بر کفر ظاهری نمی‌کند، تا شخصی که امامت را قبول ندارد کافر شمرده شود. همچنانکه در قرآن نیز کلمه «کفر» در معانی مختلفی آمده است. امام صادق (علیه السلام) در ضمن حدیثی می فرماید: «كفر» در قرآن، معانى مختلفى دارد كه متصف شدن به برخى از معانى آن، موجب خروج از دین است؛ هم‌چون انكار ربوبیت و معاد. اما برخى دیگر از معانی کفر، نه تنها با اسلام، منافات ندارد، بلكه با آن، قابل جمع است. از این قبیل است، كفر به معناى ناسپاسى در برابر شكر و یا كفر به معناى ترك اوامر الهى در برابر اطاعت.  بنابراین استعمال کلمه «کفر» برای مخالفین امامت، در لسان علمای شیعه و روایات اهل بیت، دلالت بر کفر ظاهری ندارد. در تأیید این نظریه به سخنی چند از علمای طراز اول شیعه اشاره می‌کنیم:

مرحوم صاحب جواهر مى‏‌گوید: «شاید آن‌چه در اخبار آمده و منکر ولایت را کافر نامیده‌اند، حمل بر کفر مقابل ایمان شود، نه مقابل اسلام».

شیخ انصارى در پاسخ از كسانى كه براى اثبات كفر مخالفان، به روایات استناد كرده‌‏اند، مى‌‏نویسد: «مستفاد از اخبار و سخنان اصحاب، این است که کفر در این مقام، مقابل ایمان است که اخص از اسلام است».

مرحوم حكیم نیز در مستمسك مى‌‏نویسد: «ظاهر روایاتی که دال بر کفر مخالفان است، کفر در مقابل ایمان است نه اسلام».

امام خمینى(رحمه ‌اللّه ‌علیه) نیز از جمله كسانى است كه تقابل در این‌گونه روایات را، میان كفر و ایمان مى‌‏داند.

نتیجه

از مجموع این نوشتار این نتیجه به دست می آید که اولا، جمهور و مشهور عالمان شیعه، قائل به وحدت و برادری با اهل سنت هستند. بنابراین استفاده ابزاری از سخن یک عالم شیعی و تعمیم آن به همه شیعیان به دور از انصاف و اخلاق است. ثانیا، استعمال لفظ «کفر و کافر» برای مخالفین امامت، در برخی از روایات و سخنان عالمان شیعه، دلالت بر کفر ظاهری نمی کند. چون کفر دارای مراتب است و مراد از اطلاق کفر برای مخالفین ائمه به معنای نداشتن ایمان است نه اسلام. بدین ترتیب، موافقان و مخالفان اصل امامت، هر دو، مسلمان و به حكم آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ...» برادر یكدیگرند و انكار اصل امامت، اگر از روى تعصب و عناد نباشد، ضررى به مسلمان بودن مخالف نمى‏‌زند.

برای دریافت کامل مقاله به همراه آدرس های پاورقی اینجا کلیک کنید.

 



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , خوجه های اثنی عشری , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , قیامت از دیدگاه نزاریان , انحرافات بیت شیرازی , عزاداری+اسماعیلیه , عبدالله میمون , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , مکتب القرآن , جهاد در فریضه غائبه , اسماعیلیه خالصه , علت فراموشی واقعه غدیر , اسماعیلیان هند , مبارزه امام علی در خیبر , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , سید ابوالفضل برقعه ای , معاد جسمانی , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , حج در اعتقادات اسماعیلیه , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , مذهب دروزیان , اسماعیلیان قهستان , مروری بر زندگی حسن صباح , بهشت حضرت آدم , سید مصطفی حسینی طباطبائی , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , رهبر دروزیان در زمان حاضر , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , ارتباط القاعده با آمریکا , اسماعیلیه در خاورمیانه , داعش , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , ابن تیمیه ناصبی , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , حدیث منزلت , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , ابو یعقوب سجستانی , خواجه های هند , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , شیعه وانشعابات آن , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت