تبلیغات
اسماعیلیه نیوز - فردوسی، ناصرخسرو و اسماعیلیّه
پایگاهی برای شناخت مذاهب اسلامی با رویکردی تقریبی
فردوسی، ناصرخسرو و اسماعیلیّه
سه شنبه 28 فروردین 1397 ساعت 12:30 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر786 | ( نظرات )


مقاله 3، دوره 11، شماره 19، بهار و تابستان 1394، صفحه 67-98       

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

حمیدرضا اردستانی         

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

چکیده

پژوهندگان شاهنامه پیش از این اغلب به­ تشیّع فردوسی، از گونۀ زیدی و دوازده امامی و اسماعیلی اشاره­ کرده­اند­. نگارنده نیز نظرِ اخیر را بـه­ حقیقت نزدیک­تر می­بیند زیرا

1-میانِ اسماعیلیان و دهقانانِ ایران­دوست، پیوند­هایِ بسیار نزدیک وجود داشته است و اهل تسنّن پیوسته اسماعیلیّه را به داشتن باورهای کهن ایرانی متّهم می­کردند؛

2- فردوسی مانند ناصرخسروِ اسماعیلی و اسماعیلیان، هم­راهیِ تشبیه و تنزیه را در شناختِ خداوند سودمند می­داند؛

3- در مصراعی از دیباچه، خداونـد «نگارندۀ برشده گوهر» دانسته می­شود که بر بنیانِ سخنانِ ناصرخسرو اسماعیلی، می­توان «برشده» را جوهرِ (در مقابل عَرَض) عقل و نفس کلّی پنداشت که مایۀ همۀ آفرینش­ است؛

4- فـردوسی چون نـاصرخسـرو، بر بنیانِ حکمتِ اسماعیلی، دیگران را به ژرف­نگری در کلامِ خداوند فرامی­خواند که دست­آوردِ آن می­تواند دریافتِ بطنِ سخنِ خداوند باشد؛

5- وصف روندِ آفرینش در دیباچه، بدان­چه اسماعیلیان و ناصرخسرو معتقدند، نزدیک است؛ 6- فردوسی چون ناصرخسرو اسماعیلی، از خداوندِ تنزیل (ناطق) سخن می­گوید که خداوندِ تأویل (وصیّ) باید رمزِ سخنانِ او را بگشاید؛ 7- فردوسی هم­چون ناصرخسرو در ستایشِ خاندانِ پیامبر، از تعبیرِ «اهل بیت» استفاده می­کند و برخلاف بسیاری از مورّخان و جغرافی­دانانِ سنّی­مذهب که چون از شهرِ تـوس سخن می­گویند، یادی هم از امام رضا (ع) می­کنند، اشاره­ای به ­این امام نمی­کند که در نزدیکیِ او مدفون است. اگر چنین می­کرد، دلیلی بر دوازده امامی بودنِ او می­شد.

کلیدواژه ها

اسماعیلیّه؛ اهل بیت؛ برشده¬گوهر؛ تشبیه و تنزیه؛ ژرف¬نگری؛ ملّی¬گرایی؛ وصیّ

برای دریافت کامل مقاله اینجا کلیک کنید



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
نویسندگان
برچسب ها
رحیم پور/شیعه واقعی درد دین دارد , حدیث منزلت , داعش , اسماعیلیه خالصه , رهبر دروزیان در زمان حاضر , امامت از دیدگاه اسماعیلیه , ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده , حج در اعتقادات اسماعیلیه , علت فراموشی واقعه غدیر , سید مصطفی حسینی طباطبائی , یاسر الحبیب (عمامه های انگلیسی) , احتجاجات امیر المومنین بر حقانیت خودش , عبدالله میمون , مبارزه امام علی در خیبر , خواجه های هند , جن از دیدگاه داعی ابن ولید , مذهب دروزیان , امامت از دیدگاه حمید الدین کرمانی , توحید از دیدگاه اسماعیلیه , زندگی نامه خواجه نصیر الدین طوسی , اسماعیلیان قهستان , مکتب القرآن , تاویل از دیدگاه ناصر خسرو , بهشت حضرت آدم , مروری بر زندگی حسن صباح , معاد جسمانی , ابو یعقوب سجستانی , دکتر عصام العماد شیعه مستبصر , خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ , ارتباط القاعده با آمریکا , شیعه وانشعابات آن , انحرافات بیت شیرازی , آیا امام اسماعیلیان دارای ویژگی امامت است؟ , جهاد در فریضه غائبه , قیامت از دیدگاه نزاریان , زکاه فطره از دیدگاه اسماعیلیان , سید ابوالفضل برقعه ای , علت تفاوت نماز خواند شیعیان با اهل سنت , ابن تیمیه ناصبی , بشهت وجهنم از دیدگاه ناصر خسرو , خوجه های اثنی عشری , آیت الله جوادی آملی-زیارت عاشورا , عزاداری+اسماعیلیه , ارتباط آقاخان اول با انگلیسی ها , مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه , فضایل امیر المومنین علی علیه السلام , انگشتر بخشی حضرت علی علیه السلام , اسماعیلیه در خاورمیانه , علامه بدرالدین رهبر معنوی زیدیه , اسماعیلیان هند ,
لینک دوستان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت